Blogg | Olsson & Gerthel

Kontorsstolen är en viktig möbel som man sällan byter ut, vilket gör inköpet till en investering. För att du ska kunna göra en investering du kan vara nöjd med i flera år har vi tagit fram en guide som hjälper dig välja rätt – oavsett om du är ute efter en avancerad ergonomisk kontorsstol eller en nättare snygg skrivbordsstol.

När man väljer en skrivbordsstol för hemmakontoret finner man sig ofta i ett val mellan det estetiska och det ergonomiska. Kanske är det att vi så starkt kopplar samman de lite typiska uttrycken i ergonomiska kontorsstolar med arbetsplatsen, eller att mindre funktionella stolar helt enkelt besitter ett mer hemtrevligt formspråk.

Valet av kontorsstol bör framförallt grunda sig i hur mycket tid du kommer spendera i den. Om man endast använder sin skrivbordsstol några enstaka timmar i veckan behöver man troligtvis inte heller investera i dyra funktioner.

På arbetsplatsen, eller hemmakontoret om man arbetar hemifrån större delen av tiden, blir en ergonomisk kontorsstol desto viktigare. Kroppen mår bra av att du hittar nya sittpositioner eftersom du då förbättrar blodcirkulationen, vilket högfunktionella stolar också hjälper till med. Här är det viktigt att välja en kontorsstol som främst tillåter dig att ställa in höjden, men gärna även att justera ländryggsstödet och sittdjupet.

Armstöd

Bland alla kontorsstolar finns det en enorm mängd olika typer av armstöd, som vid rätt förutsättningar kan underlätta vardagen enormt. Det finns också några fällor att undvika som kan vara svåra att förutse.

Det är till exempel långt ifrån alla som har ett höj- och sänkbart skrivbord på hemmakontoret, varpå man är låst till en bordshöjd. Väljer man då dessutom en kontorsstol med fasta armstöd som inte kan justeras, finns det en risk att armstöden krockar med bordsskivan och du tvingas välja mellan att sitta för långt ifrån bordet eller i fel sitthöjd.

Höj- och sänkbara armstöd är idealiskt, men också något som sällan finns att välja för de lite nättare och hemtrevliga modellerna av skrivbordsstolar. Det kan då vara en god idé att helt enkelt välja en kontorsstol utan armstöd och istället kombinera den med ett djupare bord för mer plats att vila armarna på.

Tips: Om man inte planerar att dela sin kontorsstol med någon annan kan man alltid kolla upp höjden på armstöden innan beställning, för att sedan jämföra den med stolens sitthöjd och skrivbordets höjd, och därmed försäkra sig om att de krockar med bordsskivan vid önskad sittposition.

Utöver förmågan att justeras i höjd finns det även armstöd som både kan flyttas fritt i olika riktningar och vinklas åt höger och vänster. Detta kallas ofta för freefloat och är ett bra val för dig som verkligen vill skapa en anpassningsbar sittupplevelse.

Välj rätt klädsel för din skrivbordsstol

För många är valet av klädsel till en början bara en estetisk fråga, som senare kan komma att bli någonting man ångrar om man inte väljer rätt klädsel för rätt ändamål. Även här spelar det stor roll hur mycket och flitigt din stol kommer att användas.

Mesh är ett vanligt och snyggt alternativ. Det erbjuder både en hög komfort och ett luftigt uttryck. Med tiden kan dock mesh slita på vissa typer av kläder, framförallt kostymer, vilket gör att en annan klädsel kan vara lämpligare för stolen.

Tyg kommer alltid med enorma valmöjligheter när det kommer till olika kvaliteter och färger, som i sin tur gör det enkelt att hitta precis rätt nyans för att antingen skapa kontrast eller matcha mot resten av inredningen. Just kontorsstolar utsätts för ett koncentrerat slitage, framförallt på sitsen. Man bör därför välja ett tyg med både en hög slitstyrka, som mäts i Martindale, och ett högt motstånd mot noppor, som mäts i pilling. Tyger från exempelvis danska Kvadrat har ofta både ett hemtrevligt uttryck och en hög slitstyrka som klarar av användning även i offentliga miljöer.

[Läs mer om tyger i vår kompletta läderguide här]

Läder är ett utmärkt alternativ för skrivbordsstolen om man är ute efter ett mer exklusivt uttryck på jobbet eller hemmakontoret. Fördelarna med ett högkvalitativt läder är att det är enkelt att hålla rent, har en lång hållbarhet och patineras för ett vackrare utseende allt som åren går. Nackdelen är att läder också ofta kommer med ett betydligt högre pris.

[Läs mer om läder i vår kompletta läderguide här]

Det finns också en uppsjö av kontorsstolar utan klädsel, med sits och rygg i exempelvis trä eller plast. Det kan vara bra att känna till att en plaststol med armstöd och underrede i metall kan bli statisk vid placering på en heltäckningsmatta – något som kan blir ett irritationsmoment på lång sikt.

Hårda eller mjuka hjul?

Många av våra varumärken erbjuder ett val mellan hårda eller mjuka hjul för sina kontorsstolar. Vilka hjul du ska välja beror helt och hållet på vilket underlag du planerar att placera din skrivbordsstol på.

  • Hårda hjul lämpar sig för mjukare underlag som exempelvis heltäckningsmattor, då de gör det enklare att rulla runt med stolen. Dessa är ofta lite “plastigare” och bör aldrig användas direkt mot ett trägolv, då de både blir högljudda och enkelt kan repa golvet.
     
  • Mjuka hjul används för placering på hårda ytor som sten- eller trägolv. Många gånger har dessa hjul en gummiliknande yta som gör att kontorsstolen både är skonsam mot golvet och rullar helt tyst.

Saker att tänka på när du köper kontorsstol i butik

En liten detalj vi ofta märker av i vår butik under de kallare månaderna är att kunder många gånger först provsitter kontorsstolar med sin långa tjocka vinterjacka på. Det kan påverka sitthöjden med flera centimeter, och sittupplevelsen kan kännas helt annorlunda när du packar upp din stol hemma.

Köper man ett utställningsexemplar, en färdigmonterad eller begagnad kontorsstol utan låda är det väldigt viktigt att man inte rullar ut stolen ur butiken. Har stolen plasthjul är det nämligen en väldigt stor risk att hjulen på bara ett kort avstånd hinner få en ruffig yta som sedan riskerar att repa golvet när du kommer hem.

Är din skrivbordsstol dessutom utrustad med gaspatron bör du alltid tänka på att aldrig lyfta stolen i den övre delen. Skulle den undre delen vara lös på grund av slitage eller att skruvar lossnat, finns det en stor risk att du skadar både dig själv och din stol.

Kombinera kontorsstolen med ett höj- och sänkbart skrivbord

Oavsett hur avancerad och ergonomisk kontorsstol man har, är det alltid en god idé att stundvis växla över till att stå upp och jobba vid ett höj- och sänkbart skrivbord. Här måste man dock också vara realistisk och förstå att väldigt få personer faktiskt står upp och jobbar hela dagen. En kombination av både ett bra skrivbord och en bra kontorsstol är därför att föredra.

Även om en ergonomisk kontorsstol ofta är framtagen för att passa de allra flesta människor, får man inte heller glömma bort att vi alla är olika. Förutom möjligheten att stå upp, kommer ett höj- och sänkbart skrivbord även med fördelen att komplettera funktionerna i din kontorsstol. Skulle du exempelvis upptäcka att du hittat ett behagligt sittläge men att underarmarna behöver lutas upp över kanten på bordsskivan, kan du enkelt finjustera skrivbordets höjd med ett knapptryck.

Under året har vi hållit en rad olika utställningar, där vi lyft fram konstnärer, formgivare och varumärken som vi tycker stämmer överens med vår egen filosofi och våra ledord “konsten, möblerna, kunskapen”. Nu är det återigen dags. Tillsammans med danska Fritz Hansen håller vi nu en utställning tillägnad formgivaren och arkitekten Poul Kjærholm, och hans vackra kollektion som för de flesta känns igen som “PK-serien”.

Poul Kjærholm inledde ursprungligen sin karriär som möbelsnickare, vilket ledde honom vidare till Det Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn, likt många av vår tids största formgivare. Till skillnad från majoriteten av sina kollegor hade han dock aldrig något större intresse eller fascination för trä. Istället var det framförallt stål som lockade – ett material som han ansåg ha precis samma kvalitéer som andra naturmaterial.

Han menade att det inte enbart var stålets konstruktiva potential som intresserade honom, utan också dess konstnärliga egenskaper, vilka han liknade vid läder och trä. Bland annat var det sättet som ljuset reflekteras och bryts mot stålet som tilltalade honom, vilket man förstår när man tittar på klappstolen PK91 som han ritade som en hyllning till sin mentor Kaare Klint och hans berömda Propeller Stool från år 1930.

Detta innebar naturligtvis inte att han valde att begränsa sig själv som formgivare, utan han kombinerade gärna stålet med kontrastrika material. Ett perfekt exempel på detta är en av hans kanske mest populära möbler – fåtöljen PK22. Till det smäckra underredet av satinborstat stål tog han fram flera varianter av sits och rygg, däribland i flätad rotting, canvastyg och läder.

Det var också just modellen PK22 som skulle sätta Poul Kjærholm på kartan. Fåtöljen ritades år 1956 under hans tid hos entreprenören, och sin nära vän, Ejvind Kold Christensen. Redan året därpå fick han priset Grand Prix under Triennale i Milano. Nu började den tidigare okände formgivaren uppmärksammas internationellt, inte minst efter utställningen Formes Scandinaves i Paris år 1958, och snart mottog han även det prestigefyllda Lunningpriset.

Genom Poul Kjærholms oeuvre är det satinborstade stålet ständigt återkommande, men det var inte den enda röda tråden i hans sätt att skapa möbler. Många av hans möbler är nämligen också designade som ett komplement till varandra. Ett exempel på detta är soffbordet PK61, framtaget för att fungera tillsammans med fåtöljen PK22.

Även stolen PK9 designades som ett komplement till det välkända matbordet PK54, som innovativt kan kombineras med en tilläggsring istället för en mer traditionell utdragbar funktion. Detta blir framförallt påtagligt när man ser till benens placering, då stolen snyggt kan placeras både vid hörnen och sidorna av bordets kvadratiska underrede.

Stolen är också ett tydligt bevis på formgivarens hängivenhet tills sitt yrke och sin ständiga strävan efter den perfekta stolsformen. Idén kom nämligen efter att han spenderat en dag på stranden med sin fru Hanne, när han upptäckte ett avtryck i sanden där hon hade suttit. Hans experimenterande slutade dock inte där, utan han lät till och med bygga lådor som fylldes med lera. Här fick hans fru Hanne återigen vara med att skapa det avtryck som kom att bli mallen för stolen.

När man inser hur mycket tid och kärlek Poul Kjærholm lade ner i sitt arbete, blir det svårt att inte dra slutsatsen att han var en perfektionist. Därför blir det desto lättare att förstå att hans möbler aldrig var ämnade för massproduktion eller någon bredare publik. När varenda detalj spelar roll och absolut ingenting lämnas åt slumpen, blir tillverkningen både kostsam och komplicerad. Det finns nog inte någon möbel där detta blir så tydligt som med PK25 – den fåtölj som Poul Kjærholm presenterade som sitt examensarbete vid 22 års ålder. Fåtöljen är nämligen framtagen i ett enda stycke fjäderstål, helt fritt från skarvar och onödiga skruvar, klädd med ett handflätat rep.

Poul Kjærholm hade också en förmåga att med sin formgivning, trots ständigt återkommande tillverkningstekniker och material, inte fastna i någonting som känns upprepande eller urvattnat. Istället ser man någon som fullt ut bemästrat sitt yrke, där inget annat än det bästa är bra nog.

Pallen PK33 som är framtagen med samma teknik som bland annat dagbädden PK80 och satsborden PK71 blir därför på något sätt en slags sammanfattning av formgivarens livsverk. Där han trots en väldigt enkel form lyckas pricka in det starka uttryck som gör det tydligt redan vid första anblick att det är en “PK-möbel”.

Utställningen pågår till och med den 9 januari 2021 i vår butik på Engelbrektsgatan 9 i Malmö. Varmt välkomna!

Wästberg är en svensk belysningstillverkare i framkant, kända inte bara för sina uppmärksammade samarbeten med designers som David Chipperfield och Ilse Crawford, utan även för sin otroliga kunskap. Vi på Olsson & Gerthel älskar kunskap, och även att dela med oss av den. I samband med vårt erbjudande Omfamna ljuset har vi därför passat på att fråga svenska Wästberg om deras syn på vad bra belysning innebär.

“One eye sees. The other feels”.

Konstnären Paul Klees eleganta beskrivning av hur vi uppfattar världen runtomkring oss – ”det ena ögat ser, det andra känner” – är en utmärkt sammanfattning av Wästbergs ljusfilosofi.

Vi menar att ljus ska tillgodose två sorters behov – fysiska och känslomässiga – och därför måste vi ta hänsyn till både dess mätbara och icke-mätbara kvaliteter.

Ljusets känslomässiga kvaliteter

Hur kommer det sig att vissa typer av ljus får oss att må bättre? I vårt manifest från 2008, Lamps for Neanderthal Man, hänvisade vi till människans uråldriga förhållande till elden som källa till ljus. I över en miljon år har eld varit vår enda konstgjorda ljuskälla. Den skrämde bort vilda djur, förde oss samman, höll oss varma och gjorde att vi kände oss trygga. Framförallt var det en ljuskälla som vi kunde ha nära oss, och som vi kunde kontrollera.

Elektriskt ljus har funnits i lite över ett sekel – ett kort ögonblick i jämförelse med människans utveckling. Idag försöker vi tämja våra primitiva behov för att kunna möta kraven hos en modern, högteknologisk tillvaro, där ljuset mer eller mindre blivit en värld av elektronik. I våra överbelysta rum – som ljussatts utifrån den felaktiga uppfattningen att mer ljus är lika med högre produktivitet – känner vi oss utsatta och små, utan någonstans att ta vägen.

Vi tror på att skapa moderna eldar för vår tid. Ljuset ska lysa för oss, inte på oss. För att skapa dessa moderna eldar, förlitar vi oss på arkitekten Richard Kellys tre principer för ljusdesign, som han presenterade 1952. Medan hans grundläggande tankar är lika relevanta idag, har vi anpassat hans begrepp och beskrivningar till en modern kontext.

Enkelt uttryckt är bra ljussättning ett samspel av tre typer av ljus, där riktat ljus oftast är den mest framträdande. Tänk även på att använda många ljuskällor (minst fem i varje rum).

Riktat ljus drar till sig uppmärksamhet, skiljer det viktiga från det oviktiga, och hjälper oss att se. Idealiskt sett är riktat ljus både justerbart och dimbart, vilket öppnar för en bred variation av användningsområden och stämningar.

Indirekt allmänljus skapar skugglös belysning och är utan tvekan en nödvändighet i många miljöer, men vinner stort på att hållas till ett minimum, som ett komplement till det riktade ljuset.

En atmosfärisk accent ger en dimension av inbjudande värme, ett mjukt och behagligt sken som tilltalar sinnena. Den kan användas som ett dekorativt inslag eller för att skapa en rogivande stämning, och kan placeras precis var du vill – i bokhyllan, på nattduksbordet eller i fönstret.

Ljusets mätbara kvaliteter

Den snabba teknikutvecklingen inom belysningsområdet gör att skillnaden mellan en bra och en dålig lampa kan vara enorm. Valet av ljusarmatur har stor inverkan på människans välmående, miljöpåverkan och även kostnad över tid.

Ljuskvalitet är till stor del mätbar, och därför relativt enkel att utvärdera i relation till fysiska behov som ergonomi och synskillnader, men också till hållbarhet och kostnadseffektivitet. Här listar vi de viktigaste egenskaperna att jämföra när man ska köpa en ny lampa.

Ljusstyrka (Lumen, lux)

Olika människor och situationer kräver olika mycket ljus. Man brukar till exempel säga att en äldre person kan behöva upp till fem gånger mer ljus än en ung person för aktiviteter som är ansträngande för synen. Förmågan att generera en tillräcklig mängd ljus och ljusspridning är därför en avgörande egenskap hos en bra lampa. Med en dimmer anpassar man ljusstyrkan till skiftande behov.

Färgåtergivning (CRI)

Huruvida ett ljus upplevs som högkvalitativt är ofta relaterat till hur väl det återger färger. För såväl optimal komfort och prestanda som allmänt välmående är det viktigt att välja ljus som återger omgivningens färger – föremål, människor, tavlor osv – på ett naturligt och korrekt sätt. Välj ljus med ett CRI-värde (Colour rendering index) på över 90.

Färgtemperatur (Kelvin)

Färgtemperatur är helt enkelt ett mått på om ljusets effekt upplevs som varmvitt eller kallt vitt. Ett något varmare vitt ljus används ofta för att skapa en inbjudande, behaglig stämning, exempelvis i ett hem eller i en restaurang. I arbetsmiljöer är ett kallare ljus vanligare. En tumregel är att välja 2700 K till hemmet och 3000 K till kontorsmiljö.

Energieffektivitet (Lumen per watt)

Belysning är ofta den största enskilda källan till en byggnads energiförbrukning. Genom att använda riktat ljus där det faktiskt behövs (istället för statiskt allmänljus över ett onödigt stort område), och välja energieffektiva ljusarmaturer, kan energiförbrukningen minskas drastiskt.

Ljuskällans livslängd (timmar)

En lång livslängd är avgörande för en lampas kostnadseffektivitet och miljöpåverkan. Här finns en stor variation mellan olika ljuskällor, där vissa kan hålla fem gånger längre än andra.

Konstnären Åsa Jungnelius berättar om “Ettore”. Soffbordet tillverkas av Källemo och i en begränsad upplaga på endast 39 unika exemplar. Var och en handmålade av konstnären.

Du menar att all konst speglar sin samtid på något vis, på vilket vis gör Ettore det?

"Min startpunkt för bordet var inte Ettores (Sottsass) praktik men givetvis så är ju allt gestaltande arbete sammankopplat, som en lång näringskedja som är kopplade till varandra. Arbetet började i min atelje och när jag började plocka runt med delar och prover till verk som visats och gjorts till andra sammanhang, i det uppstod bordet. Det reflekterande benet med målningen i botten är gjort på samma vis som en del av verket Snäckan som jag gör till den nya tunnelbanestationen Hagaplan i Stockholm. Bordsskivan är en förälskelse i superelipsen, idén om att kunna räkna fram en estetisk form med hjälp av matematik upplevs idag avlägset. Mässingsröret använde jag i en skulptur till Hötorgshallen i Stockholm. Och så blev det ett bord, ett slags staplande av skulpturala element. Då insåg jag att resultatet bar tydliga kopplingar till Ettores gärning och då ville jag lyfta fram det. Och hur vi genom formhistorien är kopplade till varandra. Arbetet med Memphisgruppen är så viktigt för så många, en förebild som bryter mot rådande estetiska normer."

För de flesta är du en väldigt känd konstnär som är starkt förknippad med glaskonst och Kosta Boda, hur upplevde du att det var att arbeta fram en möbel?

"Jag älskar att verka i olika format och sammanhang där materialitet är mitt språk. Jag föredrar att verka på platser som redan inkluderar ett möte med människor, som en form av social akt, och då har interiören och offentliga miljöer blivit en favorit för mig.

Glasbruken, och bruksorterna är en viktig del på många plan i mitt konstnärliga arbete. Där industrihistorien och hur hantverket kan överleva in i vår samtid är ingångar jag burit med mig. Det syns till exempel i projektet Residence-in-Nature och nu med det offentliga processbaserade arbetet 'Den nya världsutställningen' i Norrköping."

Vi upplever väldigt starkt att Ettore är ett konstverk förkroppsligat i en möbel. Möbler är för de flesta något bekant men alla är inte bekanta och bekväma med att närma sig konst. Det är spännande att se att bordet verkligen skapar fascination och åsikter i vår butiksmiljö. Vi upplever att dina verk ofta är väldigt uttrycksfulla, vad vill du säga med Ettore?

"Så glad jag blir att höra det! Kroppen är alltid inkluderat i mitt arbete, utan kropp ingen möbel eller något annat verk. Vi är alltid alla medaktörer i dramat som pågår. Hur vårt samhälle är gestaltat, eller hur en samhällsomvandling gestaltas är mitt största intresse. Ettore är ingen motståndshandling i sig, men jag tänker att Memphisgruppens arbete var det på sin tid."

*Memphisgruppen var en arkitektur- och designbaserad grupp som grundades av bland andra Ettore Sottsass. Gruppen verkade under 1980-talet och formgav det som kom att kallas för postmodernism. Postmodernismen kom att utmana alla uppfattningar om vad som ansågs vara god formgivning och bra smak. Istället började man att blanda material och influenser från andra tidsperioder för tillföra mer av uppsluppen lekfullhet till den då tillsynes stelbenta och tråkiga arkitektur- och designvärlden.

Sven Lundh startade varumärket Källemo år 1970, med målet att tillverka möbler av högsta möjliga kvalité som inte påverkas av trender. Sedan starten har Källemos värderingar vilat på tanken att kvalitet är ett brett koncept, som går att mäta. En av deras verksamhets viktigaste grundstenar har därför varit visuell långvarig kvalitet. Ur detta kommer även Sven Lundhs välkända citat “Det ska tåla ögats slitage”.

Källemo har alltid varit ett speciellt varumärke för oss på Olsson & Gerthel. Deras filosofi och värderingar stämmer väl överens med våra egna, och inte sällan tar de fram möbler som suddar ut gränserna mellan möbel och konstverk. Som en del av vårt 30-årsfirande håller vi nu en utställning dedikerad till Källemo i vår butik på Engelbrektsgatan 9 i Malmö, där du kan se både limiterade konstverk och möbler ur det ordinarie sortimentet – lekfullt sammanförda i en Ettore Sottsass-inspirerad miljö.

Källemo Concrete på Olsson & Gerthel

Källemos resa med innovativa samarbeten inleddes år 1981, då Jonas Bohlin ställer ut sitt examensarbete från Konstfack – stolen Concrete. Med sits och rygg helt i betong, tillsammans med ett stativ av järn, är det många som höjer på ögonbrynen och är kritiska till att konstverket verkligen ska få kallas för stol. Med tiden har stolen dock kommit att bli en uppskattad svensk klassiker, som än idag finns kvar i sortimentet hos Källemo.

Källemo Camilla på Olsson & Gerthel

En annan formgivare, arkitekt och konstnär som haft en stor inverkan på Källemos framgångar är John Kandell. Under sin verksamma tid uppmärksammades han tråkigt nog inte särskilt mycket av den bredare publiken, till skillnad från många av sina danska kollegor. Den svenska marknaden var helt enkelt inte lika långt kommen. Efter år av hårt arbete och ständiga nedslag tappade han under slutet på 60-talet allt mer den motivation och glädje han tidigare haft för sitt yrke.

John Kandell valde att dra sig undan från både branschen och omvärlden, och spenderade istället enorma mängder tid i sitt egenritade sommarhus på Blekingekusten. Fri från påtryckningar och stress, ägnade han sig istället åt ett mer ohämmat skapande. Bland annat skapade han en rad olika skåp av bråte som havet spolat upp. Vad han inte visste var att dessa skåp skulle komma att bli just den nytändning som han behövde.

Det skulle dröja fram till år 1982 innan John Kandell och hans fru, textilkonstnären Ulla Möller-Kandell, höll en utställning i Stockholm. Här visade han äntligen upp sina skåp för omvärlden, tillsammans med sin egen tolkning av en mjölkpall. Vackert upphängd på väggen upplevdes den nätta, trebenta stolen Camilla som ett konstverk, och utställningen fick mängder av uppskattning i tidskrifter som bland annat Form. Även om formgivaren varit relativt okänd för allmänheten, fanns det gott om insatta konstälskare som länge beundrat honom. En av dessa var Sven Lundh, som kort därpå inledde en diger övertalningsprocess för att till slut få John Kandell att börja ett nytt kapitel tillsammans med Källemo.

Källemo Pilaster på Olsson & Gerthel

När Kandell en kväll under slutet på 80-talet satt hemma i vardagsrummet, betraktade han alla de många travarna av böcker på golvet. Alla bokhyllor var redan fyllda. Då väcktes en idé till liv, som han snart ringde upp Sven Lundh på Källemo för att beskriva. Idén var så pass enkel att det aldrig ens behövdes ta fram någon ritning. Det är kanske just den enkelhet som gjort hyllan Pilaster till en så populär möbel. Förra året fyllde Pilaster 30 år, vilket Källemo firade med att ta fram en limiterad upplaga om 263 exemplar i Visingsöek.

Källemo Aluminium på Olsson & Gerthel

År 1991 får Källemo sitt nästa stora genombrott, då tillsammans med formgivaren Mats Theselius och hans klassiska älgskinnsfåtölj. Fåtöljen, av många ansedd som något av ett startskott för den moderna svenska möbeldesignen. Här finns också ett tydligt släktskap till fåtöljen Aluminium, då Mats Theselius ofta och gärna blandar kontrastrika, råa material.

Källemo Ingo på Olsson & Gerthel

Ur samarbetet mellan Mats Theselius och Källemo föddes även fåtöljerna Bruno och Ingo. Först ut av de två var Bruno som togs fram för en scenografi på Östgötateatern i Norrköping, där Noël Crawfords musikal Min fru går igen skulle spelas. Musikalen var ett lättsamt 40-talsspektakel med humor och mycket musik, och Theselius fick en idé om något som skulle föra tankarna till en blankpolerad svart taxi typisk för London.

Som så ofta med Mats Theselius projekt var ambitionerna skyhöga och idéerna många, vilket ledde till att han körde fast. Han ringde därför upp Sven Lundh på Källemo för att bolla idéer, varpå Sven frågade “Måste allting alltid vara så komplicerat?” – en fråga som fick allt att klarna för Theselius. Han bestämde sig istället för att gå i motsatt riktning och förenkla hela sin idé och fåtöljen Bruno var född. Fåtöljen fick därför ursprungligen namnet Sven, men ändrades till Bruno i samband med att formgivaren vann Bruno Mathsson-priset för sitt verk.

Källemo NON på Olsson & Gerthel

2000-talet inleddes av Boris Berlin och Poul Christiansen, där de tog fram en arketypisk stol som vid första anblick inte ser ut att vara mycket för världen. Återigen lyckas dock Sven Lundh känna igen sann konst när han ser den. Trots sin enkla form besitter stolen NON så otroligt många egenskaper. Den är nämligen tillverkad helt i syntetisk gummi, med undantag för dess stålstomme. I stolens sits har man gjutit in nylonband, medan ryggen försetts med fjäderstål.

Källemo själva beskriver NON som en stol man “måste känna för att se”, vilket är svårt att säga emot. Amerikanska Metropolitan Home valde beskrivningen “... det mest begåvade sättet att använda gummi sedan suddgummit kom till”. Men det som gör stolen NON så speciell är kanske inte bara att den både fungerar inomhus och utomhus, är bekväm eller har vunnit mängder av priser. För om man ber ett barn rita en stol, hur skulle den se ut? Precis som stolen NON.

Källemo Ettore på Olsson & Gerthel

Under möbelmässan i Stockholm år 2020 visade Källemo upp ett nytt soffbord, formgivet av konstnären Åsa Jungnelius, som utsågs till vinnare av priset Årets möbel. Förvånande nog är detta faktiskt konstnärens första möbel. Likaså var det första gången som hon fick en idé för just ett bord. Soffbordet heter Ettore som en referens till Ettore Sottsass och hans flitiga användning av kontrasterande geometriska former. Idén föddes ur Åsa Jungnelius enorma projekt, där hon fått i uppdrag att skapa konsten till den nya tunnelbanestationen på Hagaplan i Stockholm.

Hon har även hämtat inspiration från rondellen på Sergels torg, och den superellips som Piet Hein och Bruno Mathsson även använde till sina välkända matbord. Även om bordet Ettore uppfyller den funktion man förväntar sig av ett soffbord, råder det inga som helst tvivel om att bordet även är ett konstverk. Förutom det flerfärgade glaset som vackert skiftar i nyans beroende på vilken vinkel det betraktas ur, kommer den ihåliga triangulära basen i rostfritt stål med en unik målning på insidan. Varje exemplar målas individuellt av Åsa Jungnelius.

Källemo Al Dente på Olsson & Gerthel

Källemos relation med Åsa Jungnelius började dock två år tidigare då hon, tillsammans med kollegorna Gustaf Nordenskiöld och Fredrik Paulsen, skapade den lekfulla klädhängaren Al Dente för nyöppningen av Nationalmuseum i Stockholm. Klädhängaren plockades snabbt upp i produktion av Källemo. Klädhängaren ritades för museets restaurang, och refererar därför passande nog till pasta i både namn och form.

Källemo WOWMOM på Olsson & Gerthel

En annan limiterad möbel – och konstverk i ett – är den kontrastfyllda hyllan WOWMOM, även kallad Skafferiet, av konstnären Éva Mag. Inte sällan speglas hennes tankar i hennes verk, oavsett om det handlar om skulpturer i lera eller textilier. Likaså finns det ofta en koppling mellan hennes verk och kvinnokroppen.

Efter att konstnären födde sitt andra barn blev hon mer medveten om sin egen kropp, och kvinnokroppen i allmänhet. Både om dess förmågor, men också dess utsatthet. Kvinnokroppen hamnar i centrum och ger näring. Kanske är det just därför den tydligt graverade texten “WOWMOM” täcker just det mellersta hyllplanet som ger stabilitet till den närmare två meter höga hyllan.

Fogia Bond i lösa delar från Olsson & Gerthels guide

I Skandinavien är vi vana vid att det finns flera flexibla hyllsystem och förvaringslösningar att välja mellan, där man med hjälp av olika delar kan skräddarsy någonting som täcker alla vardagliga behov. Många är uppvuxna med hyllsystem som String eller Elfa, vilka uppnått sin popularitet tack vare en ytterst genomtänk design, bra valmöjligheter och relativt enkel montering. Desto svårare är det dock att lyckas få till ett hyllsystem att passa alla människors behov när det kommer till olika stilar, vilket därför lämnar gott om utrymme för konkurrens.

Den svenska möbeltillverkaren Fogia såg ett tomrum att fylla med hjälp av ett hyllsystem som bygger på ytterst få delar, och som samtidigt har ett helt eget formspråk. Hyllsystemet är perfekt för dig som gärna håller dig till naturmaterial, då du kan välja samtliga delar i antingen valnöt, ek eller ask.

Hyllsystemet Bonds många användningsområden

Väggmonterad Bond som bokhylla från Fogia, byggd runt en TV

Det är dock inte enbart formspråk och material som gör Bond till ett bra hyllsystemet. Hela idén bygger nämligen på att hyllsystemet ska kunna byggas utifrån din befintliga planlösning och inredning. Ett enkelt exempel är hur man kan lämna ett utrymme fritt i mitten av en stor bokhylla för att snyggt kunna rama in sin TV.

Tips: Om du planerar att använda Bond som bokhylla intill en vägg kan du överväga tak- eller väggmontering istället för placering direkt på golvet. Hyllan får då ett svävande och lite lättare uttryck, samtidigt som du enkelt kommer åt med dammsugaren undertill. Väggmontering är dessutom perfekt i rum med stuckaturer i taket.

Fogias hyllsystem Bond takmonterad och byggt rund en dörr

Ett hinder som man inte alltid kan göra så mycket åt, åtminstone inte utan en hantverkare, är dörrarnas placering i hemmet. Bond är en utmärkt lösning för detta, då du enkelt kan bygga runt en dörröppning. Detta fungerar naturligtvis även runt exempelvis ett fönster eller andra hinder, förutsatt att du har tillräckligt med utrymme ovanför.

Hyllsystemet Bond från svenska Fogia, takhängd över en köksö

Har man en öppen planlösning mellan köket och vardagsrummet – kanske med en köksö – passar det ypperligt att hänga upp Bondhylla i taket. Här får du då plats för köksmaskiner, skålar och andra tillbehör. Samtidigt skärmar du av köket något, utan att det känns instängt. För vem har sagt att en rumsavdelare behöver stå på golvet?

Mindre modell av Fogias Bond, takhängd över en köksbänk

Även om tankar och idéer lätt kan skena iväg när man föreställer sig möjligheterna med hyllsystemet Bond, får man inte glömma bort att det inte enbart fungerar i de stora, pampiga vardagsrummen. Du kan exempelvis montera en takhängd nätt liten hylla i kokvrån om du bor lite mindre.

Bondhylla monterad i tak intill en soffgrupp, byggd runt en tavla

Ett av våra egna favoritsätt att använda hyllsystemet Bond på vid en soffgrupp är att lämna ett utrymme för en stor tavla. Detta ger både gott om plats för prydnader, mindre lampor, böcker och växter – samtidigt som konsten tillåts få den uppmärksamhet den förtjänar.

Tips: Använd gärna rundstavar i båda höjderna när du bygger ett större hyllsystem. Detta ger en mer dynamisk och levande känsla eftersom hyllplanen inte kommer i ett helt förutsägbart mönster.

Hyllsystemet Bond från Fogia, golvmonterad som en bokhylla och rumsavdelare

Vanligtvis föreställer man sig alltid en fristående bokhylla intill en vägg, men även här trotsar hyllsystemet Bond begränsningarna. En golvmonterad version av hyllsystemet fungerar utmärkt som rumsavdelare i det rymliga hemmet såväl i det offentliga, för att snyggt kunna avgränsa olika miljöer och samtidigt bevara hela rummets luftighet. Likaså är det ett utmärkt alternativ till exempelvis ett räcke på de ställen man har etage eller nivåskillnad på golvet.

Fogia Bond med väggmontering över ett skrivbord

Om du planerar att inreda hemmakontoret med en Bondhylla kan det vara en god idé att montera en takhängd modell några centimeter från väggen, förutsatt att utrymmet tillåter. Detta gör att du lättare kan ställa pärmar på hyllan med god stabilitet, då hyllplanens djup endast är på 20 centimeter. En vanlig pärm brukar vara ungefär 25 centimeter. Att hänga hyllan några centimeter från väggen ger dessutom ett luftigare uttryck med en mer frihängande känsla – något som även fungerar utmärkt i exempelvis vardagsrummet.

Takhängd Bond med avstånd till vägg för mer plats till pärmar

Få delar – stora möjligheter

Hyllsystemet Bonds hyllplan och avslut

Namnet Bond kommer från sättet som hyllsystemets delar “binds samman”, helt utan verktyg. Båda sidorna av hyllplanen är har en smalare del som gör att du smidigt kan placera ett hyllplan över ett annat för att sedan föra in stoppskruven genom hålet som sedan fästs i direkt i rundstavarna. Här finns det även en kortare del som fungerar som ett avslut, som följer precis samma princip.

Hyllsystemets delar

  • Hyllplan
  • Avslut till hyllplan
  • Rundstavar 10, 25 och 35 cm
  • Avslut till rundstavar
  • Väggfäste
  • Stoppskruv
  • Skruv 6 mm M6 (endast för vägg- och takmontering)

Fogia Bond monteringsanvisningar

Rundstavarna som bestämmer avståndet mellan hyllplanen finns att tillgå i en höjd på 25 eller 35 centimeter. Varje horisontell rad måste ha samma höjd. Skulle du däremot lämna en öppning mitt i hyllan kan du naturligtvis bygga olika höjder på respektive sida. Den kortaste rundstaven på 10 centimeter används endast för golvmonterade hyllor, och är den första delen som ska vara i kontakt med golvet.

Takhängd Bondhylla med överhängande hyllplan

Även om hyllsystemet kommer med stora möjligheter, är det naturligtvis också så att det tillkommer några begränsningar. För den takhängda varianten av Bond kan man endast ha en sektion överhängande utan att använda sig av väggfästen. Detta är särskilt bra att känna till om du planerar att hänga upp hyllan några centimeter från väggen.

Väggfästen är också ett krav när du bygger hyllsystem högre än sex hyllplan, vare sig det handlar om en takhängd eller golvmonterad modell. För väggmonterade hyllor använder man sig alltid av väggfästen, vilket gör att du inte behöver ta hänsyn till antal hyllplan eller bredd.

Fogia Bond har en maxvikt på 10 kg

För att din hylla ska hålla under lång tid och undvika slitage är det viktigt att man inte överbelastar den. Maxvikten per hyllplan är 10 kg.

Observera: Hyllsystemet är inte byggt för att klara av tyngre vikter, eller att man klättrar på det. Har man små barn är det därför en väldigt god idé att använda väggfästen och helt undvika exempelvis en högre golvmonterad Bond som rumsavdelare.

Bond i färdiga kombinationer

Fogia Bond Hyllsystem i färdiga kombinationer

För dig som inte enbart lockas av hyllsystemets förmåga att byggas runt dörröppningar, skrivbord, tavlor och TV-apparater finns även ett flertal färdiga kombinationer att beställa i vår webbutik. Eftersom du när som helst kan fortsätta bygga på din hylla med fler delar fungerar de färdiga paketen utmärkt att använda som utgångspunkt, för att sedan kompletteras om dina behov skulle förändras längre fram. Observera att det färdiga kombinationerna också levereras i delar. Se våra färdiga kombinationer här.

Konfigurera din Bondhylla online

Fogia Bond Konfigurator

För att göra byggandet av hyllsystemet Bond lättare har Fogia tagit fram en praktisk och användarvänlig konfigurator. Det första steget i konfiguratorn är att välja om du önskar vägg-, tak- eller golvmontering. Därefter väljer du önskat träslag. Sedan drar du enkelt in låga eller höga moduler och börjar bygga den uppsättningen du önskar.

Konfiguratorn räknar sedan ut exakt hur många delar som krävs för din kombination. Du får sedan möjlighet att ladda ner ett produktblad som ger dig en överblick över din hyllas delar och dimensioner. Detta produktblad kan i sin tur användas när du är redo att beställa, för att undvika misstag. Prova Fogias konfigurator för Bond här!

Håkan Olsson har med sig erfarenheter från ett mångårigt arkitektarbete med början i studier på LTH, praktik i Schweiz, arbete hos Jaenecke Arkitektgrupp, förste arkitekt på Fastighetskontoret i Malmö och, från 1990, egen verksamhet inom O&G där han ritat villor, sommarhus, om- och tillbyggnader samt inredning av butiker, galleri, advokatkontor mm.

Varför valde ni ledorden “Konsten, möblerna, kunskapen?”

Från början var det helt enkelt ord som beskrev den verksamhet som vi bedrev. De orden har kommit att betraktas som ledord i efterhand. Olsson & Gerthel springer ur Galleri Gerthel, där vi ställde ut skissmaterial från arkitekter. Vi visade också material från scenografer och fotografer. Att låta arkitekter och scenografer få plats på ett konstgalleri var ovanligt i Sverige under slutet av 1980 och början av 1990-talet.

- Möjligtvis vanligare på andra ställen runt om i Europa, menar Håkan.

En del av verksamheten då, precis som nu, var att sälja böcker om arkitektur.

Det saknades ett sådant sortiment i Malmö. En av våra största kunder på den tiden var den numera välkände Gert Wingårdh. Gert var också en av de unga konstnärerna som vi presenterade i vår första utställning. Han passade också på att handla böcker av oss när han besökte sina kunder i Skåne. Berättar Håkan.


Foto: Åke Hedström

Ett annat välkänt namn som Galleri Gerthel presenterade var arkitekten Javier Mariscal.

- Han var i ropet under den här tiden eftersom att han gjorde den grafiska profilen till Olympiaden i Barcelona 1992, menar Håkan. Mariscal ritade även möbler, inredningar och en del hus. I samband med det hamnade det en del möbler i galleriet. Där någonstans uppstod förbindelsen mellan konsten och möblerna. 

Vi kände nu att vi var i behov av större lokaler för att kunna inhysa alla tre verksamhetsben. Lokalen vi fann låg på Engelbrektsgatan, nära Lilla Torg, där butiken finns idag. Våren 1990 öppnade Olsson & Gerthel i sina nya lokaler. Butikens inredning, som idag är att betrakta som ett kännetecken för Olsson & Gerthel, gick i svartvitrandigt som matchades med plywood och mörka trägolv. Verksamheten bestod av galleri, butik och arkitektkontor.

Håkan fortsatte att finna nya intressanta arkitektuppdrag. Butiksytan fylldes av exklusiva italienska och nordiska möbler. Galleriet fortsatte att ha omkring sju, åtta utställningar per år. - Det kom en hel del folk på våra vernissager. Det blev en slags marknadsföring för butiken samtidigt, menar Håkan 

Inte långt efter att Olsson & Gerthel hade öppnat i sina nya lokaler så hamnade Sverige i en närmast chockartad ekonomisk kris. Det pågick oroligheter på flera ställen runt om i världen och som följd hamnade Sverige i en djup lågkonjunktur. Olsson & Gerthel fick lov att anpassa sig till omvärlden för att kunna överleva. Galleriet lades ner 1996 medan de andra verksamhetsbenen levde vidare och till och med utökade. 

Håkan Olsson är först och främst arkitekt men såg kopplingen mellan arkitektur och inredning som något fruktbart. Vid den här tiden var det inte så många arkitekter som ägnade sig åt inredning och möbelhandel. För att återknyta till det här med kunskapen som ett av Olsson & Gerthels ledord så tror Håkan att en arkitekt generellt besitter en djupare kunskap på det här området än andra.

- Upphovsmän bakom många möbelklassiker som finns på marknaden är ofta arkitekter. Alltså inte formgivare eller inredningsarkitekter utan arkitekter. Håkan Olsson har en teori om att det handlar om att en en möbel som är formgiven av en arkitekt naturligt visar respekt för huset som den ska bo i. Vidare menar han att en arkitekt besitter kunskap om arkitekturhistoria, material och konstruktion. Kunskap som är nödvändigt för att göra en bra möbel. - Arkitekter är inte så krasst kommersiella, de är kanske mer benägna att se något konstnärligt ihop med en liten skvätt idealism. Jag vill gärna tro att man strävar efter en annan typ av kvalitet, menar Håkan.

Kan du ge våra kunder 3 goda inredningstips från någon som verkligen kan inredning?

  • Anlita en professionell rådgivare.
  • Lägg tid på att skaffa en genomtänkt belysning. Belysning i form av ljusinsläpp kan vara det allra viktigaste när man arbetar med en planlösning.
  • Som regel bör man undvika att skapa en alltför formell och representativ miljö. Ett hem är trots allt den plats man själv ska trivas i, och inte i första hand något som man visar upp för andra. Man kan se det som att hemmet är en plats där möbler och saker från olika stilar, epoker, minnen och personliga uttryck får leva tillsammans. Josef Frank kallade detta “accidentalism” och det tycker jag är en bra princip för hur man skapar ett vackert hem.

Kan du nämna en arkitekt, en designer och en konstnär som betytt mycket för dig?

Arkitekt Carlo Scarpa. När jag såg bilder av byggnader som han gjort, det var efter hans död. Tyvärr stötte jag på hans namn ganska sent, men jag blev direkt väldigt tilltalad och så har det förblivit sedan dess.

Designer Antonio Citterio, har ritat många fantastiska möbler tycker jag. Han har gjort en hel del bra för B&B italia, Flexform och Vitra. Han har lyckats producera väldigt mycket utan att kvaliteten har blivit lidande.

Konstnär Gerhard Richter. Hans måleri som kan ta sig uttryck i vitt skilda sätt vilket gör att det inte alltid är självklart ett verk av Richter, han behärskar många olika uttrycksformer. 

Sist men inte minst, vad betyder stil för dig? Kan du berätta vilken stil som du representerar och som håller genom alla modeväxlingar?

Jag representerar ingen särskild stil, och hämtar inspiration från alla delar av arkitekturhistorien till min egen arkitektur. När jag påbörjade mina studier på 1960-talet var modernismen totalt dominerande, och detta har såklart påverkat hela min generation. Modernismen är idag så etablerad att den har blivit klassisk, men många modernister skulle så klart inte gilla att bli kallade klassicist, och vice versa. Men när modernismen är som bäst finns det något med de grundläggande proportioner och balans mellan elementen som kan kallas klassicistisk. Den har ett bestående värde, tror jag. Det håller alltid.

Det har gått hela 30 år sedan det för första gången trycktes en folder som hette “Det inre rummet”, där Konsten, möblerna, kunskapen utgjorde den röda tråden. Lika länge har ledorden Konsten, möblerna, kunskapen genomsyrat vår verksamhet. Dessa ord utgjorde grundarnas vision och var självklara från dag ett. Men vad innebär de egentligen och hur blev det så? Vi fick en liten pratstund med galleristen, formgivaren, inredaren, författaren och en av grundarna tillika delägaren av Olsson & Gerthel, Susanne Gerthel.

Susanne föddes i Stockholm som “skådespelarbarn” till operasångaren Olav Gerthel och växte upp i ett hem där musiken och sången alltid var närvarande. Hennes morföräldrar drev en möbelaffär i Höganäs och Susanne spenderade åtskilliga timmar i deras affär med möblerna ständigt närvarande omkring sig.

 - Speciellt så minns jag första gången jag fick se Bruno Mathssons fåtölj Pernilla. Den utmärkte sig med sin lätthet och vackra former i jämförelse till tidigare tunga och klumpiga möbler.

Efter en semesterresa genom Italien som fjortonåring med sina föräldrar så väcktes en nyfikenhet om andra språk och kulturer. Susanne lät dock förnuftet styra och valde att utbilda sig till lärare. Vilket hon också hade som yrke i några år innan hon tog steget och reste iväg.

- London, Paris, Dubai och boendes på ett kaffeplantage i Papua Nya Guinea. Fantastiska äventyr och möten, men det är en helt annan historia, skrattar Susanne.

1976 på en restaurang vid Pildammsparken i Malmö så träffade Susanne tillsammans med vänner första gången arkitekten Håkan Olsson, som hon sedan också gifte sig med och tillsammans fick de barnen Nina, Max och Adam.

- Varje söndag promenerade vi alltid till Malmö Konsthall för att titta på de aktuella utställningarna och när barnen föddes så fick de följa med. Malmö Konsthall har betytt enormt mycket för mig och för hela vår familj.

Året 1987 i ett postmodernistiskt hus ritat av arkitekten Lars Asklund öppnade Susanne Galleri Gerthel på Gamla Väster i Malmö som var Sveriges första design- och arkitekturgalleri. Målsättningen med galleriet var att stimulera den estetiska debatten samt fungera som ett växthus för ideér och projekt. Det var väldigt uppskattade evenemang och drog alltid fullt hus när inrednings- och konstintresserade personer knökade in sig i Galleri Gerthel. Det var här intresset för att göra något mer skapades.


Inbjudningskort till olika vernissager på Galleri Gerthel

- Vi ville visa det okända nya, som inte har något namn likväl som det kända och accepterade. Men det krävdes mycket arbete och de flesta inbjudningskort gjorde jag själv, tror det blev 90 st utställningar till slut.


Foldern “Det inre rummet” från öppningen 1990

Så den 22 mars 1990 öppnades Olsson & Gerthel på Engelbrektsgatan 9 i Malmö med champagne i glasen och stråkorkester i bakgrunden. Galleri Gerthel fick flytta med och den nya verksamheten bestod av galleri, möbelaffär och arkitektkontor. Därav en självklarhet att verksamheten skulle vila på de tre ledorden konsten, möblerna, kunskapen.


Susanne i Galleridelen i butiken vid 10-årsjubileet

– Konsten tog jag hand om på Olsson & Gerthel eftersom jag drivit Galleri Gerthel under tre års tid och ville fortsätta göra spännande utställningar inom konst och design.

Möblerna i verksamheten var både Susanne och hennes dåvarande make tillika delägare, Håkan Olsson, intresserade av. Tillsammans besökte de spännande möbelmässor i bland annat Milano, Köln samt stimulerades av konst och arkitektur i Venedig på Biennalen.

Susanne och Håkan lät världen komma till lilla Malmö när de med självklarhet valde att visa möbler från från italienska Fendi, Sawaya & Moroni, Moroso, Molteni och Minotti. Efter hand har Olsson & Gerthel fått anpassa sig till hur marknaden är i Malmö och Sverige.  Från att ha följt det spännande som skedde på kontinenten, har Håkan och Susanne även sneglat på det mer skandinaviska in på 2000-talet då danska och amerikanska 60-talsmöbler varit mycket populära.


Entrén i butiken 1990

– Vi köpte i början in så udda möbler att många tyckte att affären borde ligga i New York i stället för Malmö. Men en del möbler var så vackra så det gick helt enkelt inte att låta bli.

Allt eftersom att kunderna kom till butiken och inspirerades av utställningen så fick Susanne förfrågningar om att utföra inredningsuppdrag. Detta innebar att Susanne blev en flitigt anlitad inredare som mellan 1995 fram till sin pension utförde mer än 200 inredningsuppdrag, både till privata hem liksom till offentliga miljöer. En utgångspunkt som Susanne alltid har haft är att inredningen ska hålla över tid. Till Bo01-mässan i Malmö fick hon till uppgift att inreda ett radhus ritat av Lars Asklund som senare i en tidningsartikel blev kallad Asklund/Gerthel-radhuset.


Asklund/Gerthel-radhuset på Bo01

– På Bo01 ville jag visa besökarna att man inte behöver övermöblera sina hem. Låta möblerna harmonisera med konsten d.v.s. färre möbler och mer konst. Viktigt också att ett hem möbleras så att man orkar med det. Vilket betyder att inredningen inte skall vara upphängd i den senaste inredningstrenden.

Utöver detta har Susanne också formgivit vårt populära soffbord Alice, flertalet mattor samt en egen smyckesserie.


Några av Susannes många smycken

Susanne började tillverka egna smycken redan som tonåring, men det var aldrig någonting som hon skyltade med. Hon har under flera år haft smyckeutställningar på Galleri Gerthel med både svenska och danska guld- och silversmeder. Men det skulle dröja ända till 1998 då hon tar steget och visar sina egna smycken. Precis som med hennes möbel- och mattdesign är det enkla geometriska former som gäller.


Här syns Susannes vackra soffbordsdesign

Inredningstips från Susanne Gerthel

– Blanda gärna gammalt och nytt. Det ger en fin atmosfär. Se dessutom hur ljuset kommer in i rummet och möblera efter det.

Susanne fyller i att ett hem ska vara spännande att komma in i. Som inredare vill hon göra grunden, och sedan ska kunden fylla på detaljer genom inköp av konst och udda artefakter. Susanne gillar lätta soffbord, gärna med glas, så att man ser mattan under.

– Använd gärna någon udda vacker fåtölj till soffgruppen. Liksom att kontraster är viktiga.

Susanne understryker hur viktigt första mötet med kunden är, det är då hon skapar sig en uppfattning om vad kunden önskar.


Ett fåtal av de många artiklarna om Susanne

Olsson & Gerthel är galleriet (Galleri Gerthel) som sedan blev det lilla varuhuset med ambitionen att kunna erbjuda en komplett inredningslösning. Konceptet tog sin utgångspunkt i arkitekturen, det handlade om att kunna möblera upp husen vi ska leva i. Och det ska göras med inredning med konstnärliga kvalitéer. Det här var Malmö 1990, en tid och en stad som på många vis inte alls var redo för Håkan Olsson & Susanne Gerthels ambitioner. 

I år, 30 år senare, drivs verksamheten vidare med samma ambition som tidigare. Konsten, möblerna, kunskapen, har på olika sätt varit ryggraden i verksamheten sedan starten. Kanske att vi alltid har lagt lite större tyngd vid kunskapen - Det ska vara en kunskapsbaserad verksamhet. Böckerna, kunskapen har alltid haft en central roll och det är kunskapen som har givit oss möjligheten att med en säker hand kunna vägleda våra kunder till att göra långsiktiga och bra val.

“Husen vi bor i, kyrkorna vi ber i, teatrarna vi ler i… T.o.m. broar, stationsbyggnader, kontor, varuhus och busshållplatser kan vara fantastiska konstverk”. Detta är ett utdrag ur vårt manifest vi publicerade för 30 år sedan och det är lika aktuellt idag. För oss handlar det nämligen inte bara om möbler. Det handlar lika mycket om att kunna se konsten i allt, precis som man kan se skönheten i det mesta. Detta var också grundtanken när Susanne Gerthel en gång i tiden startade nordens första galleri med fokus på arkitektur, tillsammans med dåvarande maken Håkan Olsson.

Kunskapen handlar också om att kunna göra urvalet, att kunna se vad som har konstnärliga och relevanta kvalitéer. Det handlar inte om att ha ett stort utbud utan om att ha ett bra utbud.

Vi vet att varje konstverk eller möbel har en intressant historia – och den vill vi berätta om. Det är med stor glädje och engagemang som vi har delat med oss av vår kunskap och utbud av inredning i 30 år.

Konsten, möblerna, kunskapen. I 30 år har dessa kärnvärden varit bärande för vår verksamhet. Det är med dessa tre hörnpelare som Olsson & Gerthel nu i 30 år har hjälpt kunder att skapa välplanerade, tidlösa och funktionella hem. Hem att leva och trivas i.
Ända sedan 1990 har vårt utbud eftersträvat att återspegla det bästa som samtiden har att erbjuda av god design – med särskild tonvikt på konstnärliga kvaliteter. Vi vill erbjuda våra kunder en noga utvald blandning av gamla och nya designklassiker.

Nu väntar ytterligare 30 år framåt, där vi vill fortsätta lyfta fram tidlös inredning med konstnärliga inslag. Med stor ödmjukhet inför en tuff bransch så vill vi också tacka alla kunder som har varit oss trogna genom åren. Genom detta fortsätter vi leva upp till Konsten, möblerna, kunskapen.

Konstnären Mimmi Montán

Mimmi Montán är en Malmöbaserad konstnär som kommer från en familj av kreativa, där hon under hela sin uppväxt uppmuntrats att skapa konst som både är processdriven och konceptuell. Just nu hänger fyra av hennes målningar i vår butik på Engelbrektsgatan 9.

Montáns målningar består av olika typer av landskap där hennes utgångspunkt är det visuella intrycket som hon sedan kanaliserar in i sina verk. Därefter konstruerar hon mängder av lager för att med en känsla av modernism; klippa överflödiga detaljer och betona motivets enkla former och ytor, då det först och främst är den övergripande lysande effekten av landskapet som träffar en.


Yellow bells/Arizona drought, 122x122 cm

På sitt abstrakta men raka sätt vill hon att målningarnas många färgskikt ska vara en inbjudan in i hennes nostalgiska värld. Målningarna representerar den kvinnliga kroppen och den naturen hon har samlat på sig sedan barnsben.


Alger, Algae, 124x183 cm

Sidor

  • Privat
  • Företag
Meny