Blogg | Olsson & Gerthel

Olsson & Gerthel gör nedslag i fyra kreativa Malmö-hem. Ta del av inspiration, tips, färg, form och massor av spännande inredning. Under hela perioden erbjuder vi dessutom fina erbjudanden på ett väl kurerat sortiment. Välkomna att inspireras!

Inom hemmets fyra väggar pågår våra liv. Våra hem berättar därför mycket om vilka vi är. Inredning och design kan ibland framstå som något exklusivt, och till och med som något ytligt. För oss på Olsson & Gerthel handlar inredning om omtanke. Vi ser på inredning och formgivning som något som får oss att må bra. Det kan handla om komforten hos en fåtölj och funktionen hos ett skrivbord. Det kan också handla om att överraska och om att få oss att bli glada.

Sammantaget är vårt bästa inredningstips att bo och inreda som man lever. Investera i just möbler som på något sätt får dig att må bra. Denna vecka besöker vi ett hem strax utanför Malmö där konsten och havet fick lov att vara utgångspunkt när vi gjorde inredningen.

Tillsammans med kunden bestämde vi oss snabbt för att arbeta vidare med det uppslagna temat “havsnära”. I detta fallet innebar det att kulörer runt om i hela huset fick lov att gå i en ton som för tanken till turkost hav.

“Havsnära” skulle dock inte på något sätt anspela på ett nautiskt tema, utan istället samspela med familjens stora intresse för färg, form och – i synnerhet – konst.

Arbetet ledde oss vidare in på en spännande bana där formstarka designklassiker skulle få lov att skapa en harmonisk helhet. Harmoni handlar om balans och det behöver inte alltid handla om att skapa ett lugn.

Det kan lika gärna handla om att balansera upp uttrycksfulla möbler, konstobjekt, mattor och belysning. I det här fallet arbetade vi mycket med kontrastverkan. Här lät vi olika material få “krocka” på ett roligt sätt.

Den öppna planlösningen som finns mellan matsal och arbetsrum-/sovrumsflygeln innebar att alla delar av inredningen skulle fungera ihop, sett från olika vinklar av huset.

 

Olsson & Gerthel gör nedslag i fyra kreativa Malmö-hem. Ta del av inspiration, tips, färg, form och massor av spännande inredning. Under hela perioden erbjuder vi dessutom fina erbjudanden på ett väl kurerat sortiment. Välkomna att inspireras!

Inom hemmets fyra väggar pågår våra liv. Våra hem berättar därför mycket om vilka vi är. Inredning och design kan ibland framstå som något exklusivt, och till och med som något ytligt. För oss på Olsson & Gerthel handlar inredning om omtanke. Vi ser på inredning och formgivning som något som får oss att må bra. Det kan vara komforten hos en fåtölj och funktionen hos ett skrivbord. Det kan också handla om att överraska och om att få oss att bli glada.

Sammantaget är vårt bästa inredningstips att bo och inreda som man lever. Investera i just möbler som på något sätt får dig att må bra. Denna vecka besöker vi ett hem där den röda tråden är grön. Den här familjen bor i en luftig våning på två plan mitt i centrala Malmö. Här har vi låtit basen vara vit och accentfärgen grön. I en färgsprakande mix av tavlor, växter, böcker och sällskapsspel bor en stor familj. De bytte en lantlig skånelänga mot stadslivet, men ville på något sätt bibehålla den mysiga atmosfär som ett gammalt hus ger.

1. Inred med möbler så att hela familjen får plats. Välj möbler som ska få lov att användas, och undvik känslan av finrum.

2. Gör en tavelvägg. Våga blanda färger, mönster och uttryck. Den röda tråden behöver inte alltid vara tydlig. Det kan ibland räcka med att det är personligt utvalt.

3. Tänk på att hemmet är en plats där vi gör våra vardagliga sysslor. Se till att möblera så att hela familjen får plats till att göra det.

4. Välj möbler som du mår bra av att sitta i och vara runt. Var uppmärksam på hur du känner dig när du väljer en möbel.

5. Ha utgångspunkt i något när du väljer den röda tråd som ska löpa genom din heminredning. Det kan vara en ärvd möbel, men det kan också vara arkitekturen som ni bor i.

6. Ta känslor på stort allvar. Hur vill du att det ska kännas när du kommer hem? Vad är det första du upplever när du kommer innanför dörren? Ställ frågor till dig själv och vandra på så vis genom ditt hem.

7. Fastna inte i detaljer – grunden ligger i de stora penseldragen. Har du en god grund så är det enkelt att addera detaljer. Tänk på att detaljerna ska vara ting du bryr dig om och använder. Annars blir det på låtsas.

8. Låt det ta tid. Det tar tid att inreda ett hem och så bör det vara. Möbler är ofta stora investeringar som kräver mycket tankeverksamhet.

9. Kör du fast? Ta hjälp av en inredare!

Olsson & Gerthel gör nedslag i fyra kreativa Malmö-hem. Ta del av inspiration, tips, färg, form och massor av spännande inredning. Under hela perioden erbjuder vi dessutom fina erbjudanden på ett väl kurerat sortiment. Välkomna att inspireras!

Inom hemmets fyra väggar pågår våra liv. Våra hem berättar därför mycket om vilka vi är. Inredning och design kan ibland framstå som något exklusivt, och till och med som något ytligt. För oss på Olsson & Gerthel handlar inredning om omtanke. Vi ser på inredning och formgivning som något som får oss att må bra. Det kan handla om komforten hos en fåtölj och funktionen hos ett skrivbord. Det kan också handla om att överraska och om att få oss att bli glada.

Sammantaget är vårt bästa inredningstips att bo och inreda som man lever. Investera i just möbler som på något sätt får dig att må bra. Denna vecka besöker vi Nina Gerthel, delägare i Olsson & Gerthel tillika inredningsdesigner under eget namn. Nina bor med sin familj i sitt nyligen renoverade barndomshem i stadsdelen Gamla Väster i Malmö, ett stenkast från vår butik.

Huset förvärvades av Ninas föräldrar, grundarna av Olsson & Gerthel. Här ryms barnrum, sovrum, hemmakontor, matsal, en liten lounge, terrasser och högst upp i huset – under takbjälkarna – finner vi det finstämda, stilsäkert inredda vardagsrummet. Nedan kan du ta del av en stor mängd matnyttiga inredningstips från Nina, och samtidigt inspireras av hennes oerhört vackra hem.

1. Man ska alltid utgå från vad det är för typ av hem. Man ska börja med att känna in rummen, husets arkitektur och närområdet. Allt hänger ihop. Kanske bor du i en havsnära funkisvilla, försök då hitta element som anknyter till det i din inredning.

2. Planera dina inköp utifrån hur du lever. Lägg energi på de delarna av hemmet som används riktigt mycket.

3. Tänk “något nytt, något lånat, något blått” när du inreder. Då blir resultatet mer intressant och levande.

4. Investera i en bra fåtölj. Mycket formgivning i en nätt möbel. Det finns så många fina fåtöljer där ute. Känn in vad rummet klarar av och välj en fåtölj därefter.

5. Prioritera naturmaterial när du kan. Allt från material på golv och möbler till textilier och kakel.

6. Bokhyllor är vackra, böcker är vackra. En hög med böcker kan avslöja mycket om din personlighet. Göm inte undan dem.

7. Välj ut en plats för ditt hemmakontor med omsorg. Nu syftar jag främst på den som arbetar hemifrån många timmar i veckan. Då är det lönsamt att välja en plats i hemmet där du faktiskt kan njuta av husets unika fördelar.

8. Glöm inte växterna. Ett hem utan någonting grönt är inte behagligt. Det finns forskning som säger att om du omger dig med mycket växter och grönska så ökar din produktivitet, kreativitet och välbefinnande.

9. Köket är husets hjärta, som ofta blir en samlingsplats. Lägg därför kraft på hur du planerar ditt kök. Vilka funktioner är viktiga för dig?

10. Investera i bra matstolar. Av erfarenhet kan jag säga att man vid en middagsbjudning sällan flyttar från matsalsbordet till loungen.

11. Belysningen är a och o. Investera i bra, och mycket, belysning så att du kan förändra ljussättningen efter behov. Riktat, direkt och indirekt. En spotlight mot ett konstverk gör underverk. Jag rekommenderar även dimmer. Både för dig själv, upplevelsen och för miljöns skull.

12. TV:n är inte vår tids lägereld. Gör vad du kan för att istället inreda ditt vardagsrum så att det uppmuntrar till socialisering. Självklart kan TV:n få finnas, men välj hellre en diskret modell med en bra plats. Låt väggarna få prydas av konst.

13. Investera i konst. De konstverk du väljer berättar vem du är. Konst kan man köpa på exklusiva gallerier, men det kan också fyndas på loppmarknader och auktioner.

14. Göm undan tråkiga saker så att det blir gott om plats för det som är vackert. Planera in bra förvaring som ger praktiska lösningar.

15. Väx i ditt hem – allt måste inte vara färdigt direkt vid en inflytt. Ta tid på dig att fundera ut vad målet är, så att du vet vart du är på väg. Sedan kan man komma på andra saker längs vägen. Lite spänning måste det ju vara.

16. Färg på väggarna betyder inte alltid färgglatt. Utgå alltid ifrån rummets väderstreck när du väljer färg/nyans.

17. Våga färg om huset säger så. Tänk dock på att om du har mycket färg på inredningen i övrigt, så kan väggarna gärna få lov att vara lugna. Det viktigaste är att du trivs i ditt hem.

18. Allt handlar om balans, så mesa inte. Har du ett neutralt hem så kan du kasta in ett utropstecken. Varför inte en knallblå vas eller en illgul stol?

19. En udda möbel kan vara som en skulptur. Förälskar du dig i någonting udda så ska du investera i den och ge den lov att få sticka ut.

20. Mer textilier. Draperier, mattor, kuddar. Gärna i naturmaterial. Textilier har en enorm inverkan på ett rum. De mjukar upp och dämpar akustiken.

21. Köp hellre en för stor än för liten matta. En för liten matta kan dra ner en hel grupp. Då kanske det är bättre utan matta.

Olsson & Gerthel gör nedslag i fyra kreativa Malmö-hem. Ta del av inspiration, tips, färg, form och massor av spännande inredning. Under hela perioden erbjuder vi dessutom reducerade priser på det mesta i vårt sortiment, samt ett lite extra fint pris på ett väl kurerat urval av våra favoriter. Välkomna att inspireras!


710 Quaderna från Zanotta, Decoupage från Vitra och Drawing 7 från The Wrong Shop

Inom hemmets fyra väggar pågår våra liv. Våra hem berättar därför mycket om vilka vi är. Inredning och design kan ibland framstå som något exklusivt, och till och med som något ytligt. För oss på Olsson & Gerthel handlar inredning om omtanke. Vi ser på inredning och formgivning som något som får oss att må bra. Det kan handla om komforten hos en fåtölj och funktionen hos ett skrivbord. Det kan också handla om att överraska och om att få oss att bli glada.


Eames House Bird från Vitra, Eames Plastic Armchair RAR från Vitra, Rice Paper Shade från HAY och Organic Stool från Serax

Sammantaget är vårt bästa inredningstips att bo och inreda som man lever. Investera i just möbler som på något sätt får dig att må bra. Vi har besökt en lägenhet med två våningar i Västra hamnen i Malmö. Huset är sedan många år tillbaka ett känt landmärke i området sedan cykelhotellet Ohboy öppnades. Projektets utgångspunkt är att leva så klimatsmart och grönt som möjligt – även i en urban miljö som denna. Arkitekturen är sparsmakad och material noga övervägda. Husets råa betong bäddas in av växter på fasad, tak och runt omkring. I det här hemmet finns det plats för kreativitet, växter, matlagning och lugn och ro.


Cork Model C från Vitra, Togo från Ligne Roset och Akari UF3-Q från Vitra

Inredningstips för ett kreativt hem


Oblique från Flos, 220 Mezzadro från Zanotta, Neon LED Tube från HAY

Mycket saker behöver inte alltid betyda rörigt. Så göm inte undan det du använder. Tycker du exempelvis om att sy, låt symaskinen få en plats!


Mags Soft Low (Linara 216) från HAY, Daphine från Lumina och BIT från Massproductions

Börja med en lugn bas och addera färg efterhand. Då kan man enkelt byta stil om man skulle ändra sig med tiden.


Standard Chair från Vitra

Förvara gärna i öppna hyllor. Böcker, vackra ting från resor och annat kan bli ett fint och levande kollage.


Colour Crate från HAY

Satsa på korgar. Strukturera och organisera på ett kul sätt. Det blir både lätt att hitta och trevligt att titta på.


Bellhop från Flos, Sowden Toaster från HAY, Salam från Guy Degrenne, Coffee från HAY och Tin by Sowden från HAY

Omsorg kring detaljerna. Det är detaljerna som gör att det blir kreativt och inte rörigt. Göm undan det som är överflödigt. Satsa istället på vackra vardagsföremål som kan få lov att stå framme.


Cork Model A från Vitra, Mi 472 Eva från Bruno Mathsson, NOC Wall från HAY, sängkläder från Magniberg, Drawing 8 från The Wrong Shop

För oss på Olsson & Gerthel handlar inredning om mer än att skapa en fin miljö. Hur påverkas vi av miljön vi befinner oss i? För att fördjupa vår kunskap kring de här frågorna har vi tagit hjälp av Isabelle Sjövall – en av världens ledande experter på hur hjärnan reagerar på byggda miljöer. Vi är glada över att Isabelle kommer att vara en återkommande röst hos oss, och vi börjar med att fördjupa oss kring för- och nackdelarna med att arbeta hemifrån som så många har tvingats göra under pandemiåret som gått.

Många känner igen sig i hur det efterhand kan vara svårt att känna både kreativitet och fokus på sitt hemmakontor. Varför är det så?

Kreativitet

Vad får oss att känna oss kreativa? Avgörande för att få igång kreativiteten är frisättandet av dopamin i hjärnan. Det sker när vi ser och förundras över någonting vackert. Ju mer dopamin, desto mer kreativa är vi. Studier har visat att vi blir kreativa av att befinna oss i en lugn sinnesstämning. Människor har i alla tider fascinerats av det som är vackert och många har nog upplevt känslan av förundran inför ett konstverk eller en fin utsikt under en semesterresa. Det är exempel på tillfällen då vi upplever den där wow-effekten som kan kopplas till frisättandet av dopamin.

Hur skapar man då platser för kreativitet i vardagen? Vad får oss att tänka utanför boxen? Något som är viktigt för vår kreativitet är miljöombyten. Helt enkelt därför att nya intryck tvingar oss att tänka i nya banor. Vi spenderar mycket tid på våra arbetsplatser, och för att sporra vår kreativitet är det viktigt att vår kontorsmiljö bjuder på variation. Möjligheten att kunna arbeta från olika kontorsplatser och miljöer främjar vår kreativitet.

Om vi kommer tillbaka till kontorsplatsen i hemmet, vad kan vi göra där? Inred med konst! Forskning visar att om vi studerar konst ökar vi också möjligheterna till goda prestationsresultat på andra sätt. Ett annat tips är att inreda kontoret med vertikaler, exempelvis randiga tapeter eller gardiner som löper hela vägen upp till taket. Vertikalerna ger en illusion om högre takhöjd vilket också sägs göra oss mer kreativa.

Vad kan du göra?

  • Överväg vart du har valt att placera ditt hemmakontor. Kanske behöver det inte vara platsen som “blev över” eftersom du spenderar så pass mycket tid på arbetsplatsen. Välj en plats som inspirerar dig.
  • Ha möbler där du kan luta dig tillbaka då och då i din närhet. Exempelvis en liggfåtölj eller soffa. När du lutar dig tillbaka ökar blodflödet till hjärnan, vilket är till fördel för din kreativitet och produktivitet.
  • Omge dig av gröna växter. Material och färger som påminner om naturen har positiva effekter på oss och främjar vår kreativitet.
  • Glöm inte konsten. Det behöver inte enbart vara dyra tavlor, det kan vara en intressant poster eller en handgjord skulptur. Konst hjälper oss att tänka utanför boxen, vilket är avgörande för kreativiteten.
  • Byt miljö då och då. Är du inte redo för att gå tillbaka till att arbeta på kontoret några dagar i veckan kan det hjälpa att ta pauser i form av promenader. För rörelse är också viktigt för vår kreativitet!

Fokus

Allt handlar inte om att vara kreativ. Det är minst lika viktigt att kunna finna fokuset. Kanske är det just fokuset som är den stora utmaningen när en hel familj arbetar hemifrån. Det kan vara en av orsakerna till att skrivbordet hamnar inklämd någonstans med förhoppningen om att få vara i fred. Enligt forskningen så är en avskärmad och tyst plats, fri från störande moment, den miljö som skapar bäst förutsättningar för fokus.

Får vi inte möjlighet till den fokus som vi behöver så kan det på sikt vara skadligt för oss. Därför är de öppna kontorslandskapen ibland riktiga energitjuvar. Detsamma gäller när vi sitter hemma och jobbar. Ska man arbeta fokuserat så ska inte mobiltelefoner, pipande diskmaskiner eller annat störa oss. Vi mår helt enkelt inte bra av det.

Arbetar du med laptop från hemmet och har möjlighet att röra dig genom din bostad så är det en bra idé beroende på vilken typ av arbetsuppgift du sitter med. Det finns exempel på aktivitetsbaserade kontor som är indelade i zoner. Exempelvis en tyst zon, social zon och aktiv zon. Har du några sådana zoner hemma?

Färgsättning är också en del av inredningen som påverkar vårt fokus. Studier visar att gult och lila upplevs som distraherande medan blå och röda nyanser får oss att känna oss mer alerta och produktiva. Ljussättningen påverkar också. Vi tenderar att känna oss dåsiga och trötta i mörka utrymmen. Ett rum med ett flöde av dagsljus är det bästa, men kanske inte alltid realiserbart. Därför kan den där extra promenaden under dagen vara extra viktig. Det man annars kan göra är att se till att man har olika typer av ljuskällor i ett rum. Direkt, indirekt och punktbelysning. Det ska vara ljus som upplevs naturligt och kring en arbetsplats ska det alltid vara ordentligt upplyst.

Att ha ordning och reda på sitt skrivbord är också något som kan påverka dig mer än du tror. Ett tips är att omge dig med det du behöver och saker som gör dig glad. Allt annat kan rensas undan. Ett renare skrivbord kan minska risken för stress.

Vad kan du göra?

  • Välj en miljö med ordning och reda, där du känner att du har kontroll och får vara ifred.
  • Välj blå eller röda nyanser i rummet.
  • Lägg undan mobiltelefon och avskärma dig från onödiga distraktioner.
  • Se till att få god tillgång på dagsljus.
  • Inred med textilier. Gardiner är inte bara fint, de är också ljudabsorbenter som kan bidra till en lugnare arbetsmiljö.

Kontorsstolen är en viktig möbel som man sällan byter ut, vilket gör inköpet till en investering. För att du ska kunna göra en investering du kan vara nöjd med i flera år har vi tagit fram en guide som hjälper dig välja rätt – oavsett om du är ute efter en avancerad ergonomisk kontorsstol eller en nättare snygg skrivbordsstol.

När man väljer en skrivbordsstol för hemmakontoret finner man sig ofta i ett val mellan det estetiska och det ergonomiska. Kanske är det att vi så starkt kopplar samman de lite typiska uttrycken i ergonomiska kontorsstolar med arbetsplatsen, eller att mindre funktionella stolar helt enkelt besitter ett mer hemtrevligt formspråk.

Valet av kontorsstol bör framförallt grunda sig i hur mycket tid du kommer spendera i den. Om man endast använder sin skrivbordsstol några enstaka timmar i veckan behöver man troligtvis inte heller investera i dyra funktioner.

På arbetsplatsen, eller hemmakontoret om man arbetar hemifrån större delen av tiden, blir en ergonomisk kontorsstol desto viktigare. Kroppen mår bra av att du hittar nya sittpositioner eftersom du då förbättrar blodcirkulationen, vilket högfunktionella stolar också hjälper till med. Här är det viktigt att välja en kontorsstol som främst tillåter dig att ställa in höjden, men gärna även att justera ländryggsstödet och sittdjupet.

Armstöd

Bland alla kontorsstolar finns det en enorm mängd olika typer av armstöd, som vid rätt förutsättningar kan underlätta vardagen enormt. Det finns också några fällor att undvika som kan vara svåra att förutse.

Det är till exempel långt ifrån alla som har ett höj- och sänkbart skrivbord på hemmakontoret, varpå man är låst till en bordshöjd. Väljer man då dessutom en kontorsstol med fasta armstöd som inte kan justeras, finns det en risk att armstöden krockar med bordsskivan och du tvingas välja mellan att sitta för långt ifrån bordet eller i fel sitthöjd.

Höj- och sänkbara armstöd är idealiskt, men också något som sällan finns att välja för de lite nättare och hemtrevliga modellerna av skrivbordsstolar. Det kan då vara en god idé att helt enkelt välja en kontorsstol utan armstöd och istället kombinera den med ett djupare bord för mer plats att vila armarna på.

Tips: Om man inte planerar att dela sin kontorsstol med någon annan kan man alltid kolla upp höjden på armstöden innan beställning, för att sedan jämföra den med stolens sitthöjd och skrivbordets höjd, och därmed försäkra sig om att de krockar med bordsskivan vid önskad sittposition.

Utöver förmågan att justeras i höjd finns det även armstöd som både kan flyttas fritt i olika riktningar och vinklas åt höger och vänster. Detta kallas ofta för freefloat och är ett bra val för dig som verkligen vill skapa en anpassningsbar sittupplevelse.

Välj rätt klädsel för din skrivbordsstol

För många är valet av klädsel till en början bara en estetisk fråga, som senare kan komma att bli någonting man ångrar om man inte väljer rätt klädsel för rätt ändamål. Även här spelar det stor roll hur mycket och flitigt din stol kommer att användas.

Mesh är ett vanligt och snyggt alternativ. Det erbjuder både en hög komfort och ett luftigt uttryck. Med tiden kan dock mesh slita på vissa typer av kläder, framförallt kostymer, vilket gör att en annan klädsel kan vara lämpligare för stolen.

Tyg kommer alltid med enorma valmöjligheter när det kommer till olika kvaliteter och färger, som i sin tur gör det enkelt att hitta precis rätt nyans för att antingen skapa kontrast eller matcha mot resten av inredningen. Just kontorsstolar utsätts för ett koncentrerat slitage, framförallt på sitsen. Man bör därför välja ett tyg med både en hög slitstyrka, som mäts i Martindale, och ett högt motstånd mot noppor, som mäts i pilling. Tyger från exempelvis danska Kvadrat har ofta både ett hemtrevligt uttryck och en hög slitstyrka som klarar av användning även i offentliga miljöer.

[Läs mer om tyger i vår kompletta tygguide här]

Läder är ett utmärkt alternativ för skrivbordsstolen om man är ute efter ett mer exklusivt uttryck på jobbet eller hemmakontoret. Fördelarna med ett högkvalitativt läder är att det är enkelt att hålla rent, har en lång hållbarhet och patineras för ett vackrare utseende allt som åren går. Nackdelen är att läder också ofta kommer med ett betydligt högre pris.

[Läs mer om läder i vår kompletta läderguide här]

Det finns också en uppsjö av kontorsstolar utan klädsel, med sits och rygg i exempelvis trä eller plast. Det kan vara bra att känna till att en plaststol med armstöd och underrede i metall kan bli statisk vid placering på en heltäckningsmatta – något som kan blir ett irritationsmoment på lång sikt.

Hårda eller mjuka hjul?

Många av våra varumärken erbjuder ett val mellan hårda eller mjuka hjul för sina kontorsstolar. Vilka hjul du ska välja beror helt och hållet på vilket underlag du planerar att placera din skrivbordsstol på.

  • Hårda hjul lämpar sig för mjukare underlag som exempelvis heltäckningsmattor, då de gör det enklare att rulla runt med stolen. Dessa är ofta lite “plastigare” och bör aldrig användas direkt mot ett trägolv, då de både blir högljudda och enkelt kan repa golvet.
     
  • Mjuka hjul används för placering på hårda ytor som sten- eller trägolv. Många gånger har dessa hjul en gummiliknande yta som gör att kontorsstolen både är skonsam mot golvet och rullar helt tyst.

Saker att tänka på när du köper kontorsstol i butik

En liten detalj vi ofta märker av i vår butik under de kallare månaderna är att kunder många gånger först provsitter kontorsstolar med sin långa tjocka vinterjacka på. Det kan påverka sitthöjden med flera centimeter, och sittupplevelsen kan kännas helt annorlunda när du packar upp din stol hemma.

Köper man ett utställningsexemplar, en färdigmonterad eller begagnad kontorsstol utan låda är det väldigt viktigt att man inte rullar ut stolen ur butiken. Har stolen plasthjul är det nämligen en väldigt stor risk att hjulen på bara ett kort avstånd hinner få en ruffig yta som sedan riskerar att repa golvet när du kommer hem.

Är din skrivbordsstol dessutom utrustad med gaspatron bör du alltid tänka på att aldrig lyfta stolen i den övre delen. Skulle den undre delen vara lös på grund av slitage eller att skruvar lossnat, finns det en stor risk att du skadar både dig själv och din stol.

Kombinera kontorsstolen med ett höj- och sänkbart skrivbord

Oavsett hur avancerad och ergonomisk kontorsstol man har, är det alltid en god idé att stundvis växla över till att stå upp och jobba vid ett höj- och sänkbart skrivbord. Här måste man dock också vara realistisk och förstå att väldigt få personer faktiskt står upp och jobbar hela dagen. En kombination av både ett bra skrivbord och en bra kontorsstol är därför att föredra.

Även om en ergonomisk kontorsstol ofta är framtagen för att passa de allra flesta människor, får man inte heller glömma bort att vi alla är olika. Förutom möjligheten att stå upp, kommer ett höj- och sänkbart skrivbord även med fördelen att komplettera funktionerna i din kontorsstol. Skulle du exempelvis upptäcka att du hittat ett behagligt sittläge men att underarmarna behöver lutas upp över kanten på bordsskivan, kan du enkelt finjustera skrivbordets höjd med ett knapptryck.

Under året har vi hållit en rad olika utställningar, där vi lyft fram konstnärer, formgivare och varumärken som vi tycker stämmer överens med vår egen filosofi och våra ledord “konsten, möblerna, kunskapen”. Nu är det återigen dags. Tillsammans med danska Fritz Hansen håller vi nu en utställning tillägnad formgivaren och arkitekten Poul Kjærholm, och hans vackra kollektion som för de flesta känns igen som “PK-serien”.

Poul Kjærholm inledde ursprungligen sin karriär som möbelsnickare, vilket ledde honom vidare till Det Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn, likt många av vår tids största formgivare. Till skillnad från majoriteten av sina kollegor hade han dock aldrig något större intresse eller fascination för trä. Istället var det framförallt stål som lockade – ett material som han ansåg ha precis samma kvalitéer som andra naturmaterial.

Han menade att det inte enbart var stålets konstruktiva potential som intresserade honom, utan också dess konstnärliga egenskaper, vilka han liknade vid läder och trä. Bland annat var det sättet som ljuset reflekteras och bryts mot stålet som tilltalade honom, vilket man förstår när man tittar på klappstolen PK91 som han ritade som en hyllning till sin mentor Kaare Klint och hans berömda Propeller Stool från år 1930.

Detta innebar naturligtvis inte att han valde att begränsa sig själv som formgivare, utan han kombinerade gärna stålet med kontrastrika material. Ett perfekt exempel på detta är en av hans kanske mest populära möbler – fåtöljen PK22. Till det smäckra underredet av satinborstat stål tog han fram flera varianter av sits och rygg, däribland i flätad rotting, canvastyg och läder.

Det var också just modellen PK22 som skulle sätta Poul Kjærholm på kartan. Fåtöljen ritades år 1956 under hans tid hos entreprenören, och sin nära vän, Ejvind Kold Christensen. Redan året därpå fick han priset Grand Prix under Triennale i Milano. Nu började den tidigare okände formgivaren uppmärksammas internationellt, inte minst efter utställningen Formes Scandinaves i Paris år 1958, och snart mottog han även det prestigefyllda Lunningpriset.

Genom Poul Kjærholms oeuvre är det satinborstade stålet ständigt återkommande, men det var inte den enda röda tråden i hans sätt att skapa möbler. Många av hans möbler är nämligen också designade som ett komplement till varandra. Ett exempel på detta är soffbordet PK61, framtaget för att fungera tillsammans med fåtöljen PK22.

Även stolen PK9 designades som ett komplement till det välkända matbordet PK54, som innovativt kan kombineras med en tilläggsring istället för en mer traditionell utdragbar funktion. Detta blir framförallt påtagligt när man ser till benens placering, då stolen snyggt kan placeras både vid hörnen och sidorna av bordets kvadratiska underrede.

Stolen är också ett tydligt bevis på formgivarens hängivenhet tills sitt yrke och sin ständiga strävan efter den perfekta stolsformen. Idén kom nämligen efter att han spenderat en dag på stranden med sin fru Hanne, när han upptäckte ett avtryck i sanden där hon hade suttit. Hans experimenterande slutade dock inte där, utan han lät till och med bygga lådor som fylldes med lera. Här fick hans fru Hanne återigen vara med att skapa det avtryck som kom att bli mallen för stolen.

När man inser hur mycket tid och kärlek Poul Kjærholm lade ner i sitt arbete, blir det svårt att inte dra slutsatsen att han var en perfektionist. Därför blir det desto lättare att förstå att hans möbler aldrig var ämnade för massproduktion eller någon bredare publik. När varenda detalj spelar roll och absolut ingenting lämnas åt slumpen, blir tillverkningen både kostsam och komplicerad. Det finns nog inte någon möbel där detta blir så tydligt som med PK25 – den fåtölj som Poul Kjærholm presenterade som sitt examensarbete vid 22 års ålder. Fåtöljen är nämligen framtagen i ett enda stycke fjäderstål, helt fritt från skarvar och onödiga skruvar, klädd med ett handflätat rep.

Poul Kjærholm hade också en förmåga att med sin formgivning, trots ständigt återkommande tillverkningstekniker och material, inte fastna i någonting som känns upprepande eller urvattnat. Istället ser man någon som fullt ut bemästrat sitt yrke, där inget annat än det bästa är bra nog.

Pallen PK33 som är framtagen med samma teknik som bland annat dagbädden PK80 och satsborden PK71 blir därför på något sätt en slags sammanfattning av formgivarens livsverk. Där han trots en väldigt enkel form lyckas pricka in det starka uttryck som gör det tydligt redan vid första anblick att det är en “PK-möbel”.

Utställningen pågår till och med den 9 januari 2021 i vår butik på Engelbrektsgatan 9 i Malmö. Varmt välkomna!

Wästberg är en svensk belysningstillverkare i framkant, kända inte bara för sina uppmärksammade samarbeten med designers som David Chipperfield och Ilse Crawford, utan även för sin otroliga kunskap. Vi på Olsson & Gerthel älskar kunskap, och även att dela med oss av den. I samband med vårt erbjudande Omfamna ljuset har vi därför passat på att fråga svenska Wästberg om deras syn på vad bra belysning innebär.

“One eye sees. The other feels”.

Konstnären Paul Klees eleganta beskrivning av hur vi uppfattar världen runtomkring oss – ”det ena ögat ser, det andra känner” – är en utmärkt sammanfattning av Wästbergs ljusfilosofi.

Vi menar att ljus ska tillgodose två sorters behov – fysiska och känslomässiga – och därför måste vi ta hänsyn till både dess mätbara och icke-mätbara kvaliteter.

Ljusets känslomässiga kvaliteter

Hur kommer det sig att vissa typer av ljus får oss att må bättre? I vårt manifest från 2008, Lamps for Neanderthal Man, hänvisade vi till människans uråldriga förhållande till elden som källa till ljus. I över en miljon år har eld varit vår enda konstgjorda ljuskälla. Den skrämde bort vilda djur, förde oss samman, höll oss varma och gjorde att vi kände oss trygga. Framförallt var det en ljuskälla som vi kunde ha nära oss, och som vi kunde kontrollera.

Elektriskt ljus har funnits i lite över ett sekel – ett kort ögonblick i jämförelse med människans utveckling. Idag försöker vi tämja våra primitiva behov för att kunna möta kraven hos en modern, högteknologisk tillvaro, där ljuset mer eller mindre blivit en värld av elektronik. I våra överbelysta rum – som ljussatts utifrån den felaktiga uppfattningen att mer ljus är lika med högre produktivitet – känner vi oss utsatta och små, utan någonstans att ta vägen.

Vi tror på att skapa moderna eldar för vår tid. Ljuset ska lysa för oss, inte på oss. För att skapa dessa moderna eldar, förlitar vi oss på arkitekten Richard Kellys tre principer för ljusdesign, som han presenterade 1952. Medan hans grundläggande tankar är lika relevanta idag, har vi anpassat hans begrepp och beskrivningar till en modern kontext.

Enkelt uttryckt är bra ljussättning ett samspel av tre typer av ljus, där riktat ljus oftast är den mest framträdande. Tänk även på att använda många ljuskällor (minst fem i varje rum).

Riktat ljus drar till sig uppmärksamhet, skiljer det viktiga från det oviktiga, och hjälper oss att se. Idealiskt sett är riktat ljus både justerbart och dimbart, vilket öppnar för en bred variation av användningsområden och stämningar.

Indirekt allmänljus skapar skugglös belysning och är utan tvekan en nödvändighet i många miljöer, men vinner stort på att hållas till ett minimum, som ett komplement till det riktade ljuset.

En atmosfärisk accent ger en dimension av inbjudande värme, ett mjukt och behagligt sken som tilltalar sinnena. Den kan användas som ett dekorativt inslag eller för att skapa en rogivande stämning, och kan placeras precis var du vill – i bokhyllan, på nattduksbordet eller i fönstret.

Ljusets mätbara kvaliteter

Den snabba teknikutvecklingen inom belysningsområdet gör att skillnaden mellan en bra och en dålig lampa kan vara enorm. Valet av ljusarmatur har stor inverkan på människans välmående, miljöpåverkan och även kostnad över tid.

Ljuskvalitet är till stor del mätbar, och därför relativt enkel att utvärdera i relation till fysiska behov som ergonomi och synskillnader, men också till hållbarhet och kostnadseffektivitet. Här listar vi de viktigaste egenskaperna att jämföra när man ska köpa en ny lampa.

Ljusstyrka (Lumen, lux)

Olika människor och situationer kräver olika mycket ljus. Man brukar till exempel säga att en äldre person kan behöva upp till fem gånger mer ljus än en ung person för aktiviteter som är ansträngande för synen. Förmågan att generera en tillräcklig mängd ljus och ljusspridning är därför en avgörande egenskap hos en bra lampa. Med en dimmer anpassar man ljusstyrkan till skiftande behov.

Färgåtergivning (CRI)

Huruvida ett ljus upplevs som högkvalitativt är ofta relaterat till hur väl det återger färger. För såväl optimal komfort och prestanda som allmänt välmående är det viktigt att välja ljus som återger omgivningens färger – föremål, människor, tavlor osv – på ett naturligt och korrekt sätt. Välj ljus med ett CRI-värde (Colour rendering index) på över 90.

Färgtemperatur (Kelvin)

Färgtemperatur är helt enkelt ett mått på om ljusets effekt upplevs som varmvitt eller kallt vitt. Ett något varmare vitt ljus används ofta för att skapa en inbjudande, behaglig stämning, exempelvis i ett hem eller i en restaurang. I arbetsmiljöer är ett kallare ljus vanligare. En tumregel är att välja 2700 K till hemmet och 3000 K till kontorsmiljö.

Energieffektivitet (Lumen per watt)

Belysning är ofta den största enskilda källan till en byggnads energiförbrukning. Genom att använda riktat ljus där det faktiskt behövs (istället för statiskt allmänljus över ett onödigt stort område), och välja energieffektiva ljusarmaturer, kan energiförbrukningen minskas drastiskt.

Ljuskällans livslängd (timmar)

En lång livslängd är avgörande för en lampas kostnadseffektivitet och miljöpåverkan. Här finns en stor variation mellan olika ljuskällor, där vissa kan hålla fem gånger längre än andra.

Konstnären Åsa Jungnelius berättar om “Ettore”. Soffbordet tillverkas av Källemo och i en begränsad upplaga på endast 39 unika exemplar. Var och en handmålade av konstnären.

Du menar att all konst speglar sin samtid på något vis, på vilket vis gör Ettore det?

"Min startpunkt för bordet var inte Ettores (Sottsass) praktik men givetvis så är ju allt gestaltande arbete sammankopplat, som en lång näringskedja som är kopplade till varandra. Arbetet började i min atelje och när jag började plocka runt med delar och prover till verk som visats och gjorts till andra sammanhang, i det uppstod bordet. Det reflekterande benet med målningen i botten är gjort på samma vis som en del av verket Snäckan som jag gör till den nya tunnelbanestationen Hagaplan i Stockholm. Bordsskivan är en förälskelse i superelipsen, idén om att kunna räkna fram en estetisk form med hjälp av matematik upplevs idag avlägset. Mässingsröret använde jag i en skulptur till Hötorgshallen i Stockholm. Och så blev det ett bord, ett slags staplande av skulpturala element. Då insåg jag att resultatet bar tydliga kopplingar till Ettores gärning och då ville jag lyfta fram det. Och hur vi genom formhistorien är kopplade till varandra. Arbetet med Memphisgruppen är så viktigt för så många, en förebild som bryter mot rådande estetiska normer."

För de flesta är du en väldigt känd konstnär som är starkt förknippad med glaskonst och Kosta Boda, hur upplevde du att det var att arbeta fram en möbel?

"Jag älskar att verka i olika format och sammanhang där materialitet är mitt språk. Jag föredrar att verka på platser som redan inkluderar ett möte med människor, som en form av social akt, och då har interiören och offentliga miljöer blivit en favorit för mig.

Glasbruken, och bruksorterna är en viktig del på många plan i mitt konstnärliga arbete. Där industrihistorien och hur hantverket kan överleva in i vår samtid är ingångar jag burit med mig. Det syns till exempel i projektet Residence-in-Nature och nu med det offentliga processbaserade arbetet 'Den nya världsutställningen' i Norrköping."

Vi upplever väldigt starkt att Ettore är ett konstverk förkroppsligat i en möbel. Möbler är för de flesta något bekant men alla är inte bekanta och bekväma med att närma sig konst. Det är spännande att se att bordet verkligen skapar fascination och åsikter i vår butiksmiljö. Vi upplever att dina verk ofta är väldigt uttrycksfulla, vad vill du säga med Ettore?

"Så glad jag blir att höra det! Kroppen är alltid inkluderat i mitt arbete, utan kropp ingen möbel eller något annat verk. Vi är alltid alla medaktörer i dramat som pågår. Hur vårt samhälle är gestaltat, eller hur en samhällsomvandling gestaltas är mitt största intresse. Ettore är ingen motståndshandling i sig, men jag tänker att Memphisgruppens arbete var det på sin tid."

*Memphisgruppen var en arkitektur- och designbaserad grupp som grundades av bland andra Ettore Sottsass. Gruppen verkade under 1980-talet och formgav det som kom att kallas för postmodernism. Postmodernismen kom att utmana alla uppfattningar om vad som ansågs vara god formgivning och bra smak. Istället började man att blanda material och influenser från andra tidsperioder för tillföra mer av uppsluppen lekfullhet till den då tillsynes stelbenta och tråkiga arkitektur- och designvärlden.

Sven Lundh startade varumärket Källemo år 1970, med målet att tillverka möbler av högsta möjliga kvalité som inte påverkas av trender. Sedan starten har Källemos värderingar vilat på tanken att kvalitet är ett brett koncept, som går att mäta. En av deras verksamhets viktigaste grundstenar har därför varit visuell långvarig kvalitet. Ur detta kommer även Sven Lundhs välkända citat “Det ska tåla ögats slitage”.

Källemo har alltid varit ett speciellt varumärke för oss på Olsson & Gerthel. Deras filosofi och värderingar stämmer väl överens med våra egna, och inte sällan tar de fram möbler som suddar ut gränserna mellan möbel och konstverk. Som en del av vårt 30-årsfirande håller vi nu en utställning dedikerad till Källemo i vår butik på Engelbrektsgatan 9 i Malmö, där du kan se både limiterade konstverk och möbler ur det ordinarie sortimentet – lekfullt sammanförda i en Ettore Sottsass-inspirerad miljö.

Källemo Concrete på Olsson & Gerthel

Källemos resa med innovativa samarbeten inleddes år 1981, då Jonas Bohlin ställer ut sitt examensarbete från Konstfack – stolen Concrete. Med sits och rygg helt i betong, tillsammans med ett stativ av järn, är det många som höjer på ögonbrynen och är kritiska till att konstverket verkligen ska få kallas för stol. Med tiden har stolen dock kommit att bli en uppskattad svensk klassiker, som än idag finns kvar i sortimentet hos Källemo.

Källemo Camilla på Olsson & Gerthel

En annan formgivare, arkitekt och konstnär som haft en stor inverkan på Källemos framgångar är John Kandell. Under sin verksamma tid uppmärksammades han tråkigt nog inte särskilt mycket av den bredare publiken, till skillnad från många av sina danska kollegor. Den svenska marknaden var helt enkelt inte lika långt kommen. Efter år av hårt arbete och ständiga nedslag tappade han under slutet på 60-talet allt mer den motivation och glädje han tidigare haft för sitt yrke.

John Kandell valde att dra sig undan från både branschen och omvärlden, och spenderade istället enorma mängder tid i sitt egenritade sommarhus på Blekingekusten. Fri från påtryckningar och stress, ägnade han sig istället åt ett mer ohämmat skapande. Bland annat skapade han en rad olika skåp av bråte som havet spolat upp. Vad han inte visste var att dessa skåp skulle komma att bli just den nytändning som han behövde.

Det skulle dröja fram till år 1982 innan John Kandell och hans fru, textilkonstnären Ulla Möller-Kandell, höll en utställning i Stockholm. Här visade han äntligen upp sina skåp för omvärlden, tillsammans med sin egen tolkning av en mjölkpall. Vackert upphängd på väggen upplevdes den nätta, trebenta stolen Camilla som ett konstverk, och utställningen fick mängder av uppskattning i tidskrifter som bland annat Form. Även om formgivaren varit relativt okänd för allmänheten, fanns det gott om insatta konstälskare som länge beundrat honom. En av dessa var Sven Lundh, som kort därpå inledde en diger övertalningsprocess för att till slut få John Kandell att börja ett nytt kapitel tillsammans med Källemo.

Källemo Pilaster på Olsson & Gerthel

När Kandell en kväll under slutet på 80-talet satt hemma i vardagsrummet, betraktade han alla de många travarna av böcker på golvet. Alla bokhyllor var redan fyllda. Då väcktes en idé till liv, som han snart ringde upp Sven Lundh på Källemo för att beskriva. Idén var så pass enkel att det aldrig ens behövdes ta fram någon ritning. Det är kanske just den enkelhet som gjort hyllan Pilaster till en så populär möbel. Förra året fyllde Pilaster 30 år, vilket Källemo firade med att ta fram en limiterad upplaga om 263 exemplar i Visingsöek.

Källemo Aluminium på Olsson & Gerthel

År 1991 får Källemo sitt nästa stora genombrott, då tillsammans med formgivaren Mats Theselius och hans klassiska älgskinnsfåtölj. Fåtöljen, av många ansedd som något av ett startskott för den moderna svenska möbeldesignen. Här finns också ett tydligt släktskap till fåtöljen Aluminium, då Mats Theselius ofta och gärna blandar kontrastrika, råa material.

Källemo Ingo på Olsson & Gerthel

Ur samarbetet mellan Mats Theselius och Källemo föddes även fåtöljerna Bruno och Ingo. Först ut av de två var Bruno som togs fram för en scenografi på Östgötateatern i Norrköping, där Noël Crawfords musikal Min fru går igen skulle spelas. Musikalen var ett lättsamt 40-talsspektakel med humor och mycket musik, och Theselius fick en idé om något som skulle föra tankarna till en blankpolerad svart taxi typisk för London.

Som så ofta med Mats Theselius projekt var ambitionerna skyhöga och idéerna många, vilket ledde till att han körde fast. Han ringde därför upp Sven Lundh på Källemo för att bolla idéer, varpå Sven frågade “Måste allting alltid vara så komplicerat?” – en fråga som fick allt att klarna för Theselius. Han bestämde sig istället för att gå i motsatt riktning och förenkla hela sin idé och fåtöljen Bruno var född. Fåtöljen fick därför ursprungligen namnet Sven, men ändrades till Bruno i samband med att formgivaren vann Bruno Mathsson-priset för sitt verk.

Källemo NON på Olsson & Gerthel

2000-talet inleddes av Boris Berlin och Poul Christiansen, där de tog fram en arketypisk stol som vid första anblick inte ser ut att vara mycket för världen. Återigen lyckas dock Sven Lundh känna igen sann konst när han ser den. Trots sin enkla form besitter stolen NON så otroligt många egenskaper. Den är nämligen tillverkad helt i syntetisk gummi, med undantag för dess stålstomme. I stolens sits har man gjutit in nylonband, medan ryggen försetts med fjäderstål.

Källemo själva beskriver NON som en stol man “måste känna för att se”, vilket är svårt att säga emot. Amerikanska Metropolitan Home valde beskrivningen “... det mest begåvade sättet att använda gummi sedan suddgummit kom till”. Men det som gör stolen NON så speciell är kanske inte bara att den både fungerar inomhus och utomhus, är bekväm eller har vunnit mängder av priser. För om man ber ett barn rita en stol, hur skulle den se ut? Precis som stolen NON.

Källemo Ettore på Olsson & Gerthel

Under möbelmässan i Stockholm år 2020 visade Källemo upp ett nytt soffbord, formgivet av konstnären Åsa Jungnelius, som utsågs till vinnare av priset Årets möbel. Förvånande nog är detta faktiskt konstnärens första möbel. Likaså var det första gången som hon fick en idé för just ett bord. Soffbordet heter Ettore som en referens till Ettore Sottsass och hans flitiga användning av kontrasterande geometriska former. Idén föddes ur Åsa Jungnelius enorma projekt, där hon fått i uppdrag att skapa konsten till den nya tunnelbanestationen på Hagaplan i Stockholm.

Hon har även hämtat inspiration från rondellen på Sergels torg, och den superellips som Piet Hein och Bruno Mathsson även använde till sina välkända matbord. Även om bordet Ettore uppfyller den funktion man förväntar sig av ett soffbord, råder det inga som helst tvivel om att bordet även är ett konstverk. Förutom det flerfärgade glaset som vackert skiftar i nyans beroende på vilken vinkel det betraktas ur, kommer den ihåliga triangulära basen i rostfritt stål med en unik målning på insidan. Varje exemplar målas individuellt av Åsa Jungnelius.

Källemo Al Dente på Olsson & Gerthel

Källemos relation med Åsa Jungnelius började dock två år tidigare då hon, tillsammans med kollegorna Gustaf Nordenskiöld och Fredrik Paulsen, skapade den lekfulla klädhängaren Al Dente för nyöppningen av Nationalmuseum i Stockholm. Klädhängaren plockades snabbt upp i produktion av Källemo. Klädhängaren ritades för museets restaurang, och refererar därför passande nog till pasta i både namn och form.

Källemo WOWMOM på Olsson & Gerthel

En annan limiterad möbel – och konstverk i ett – är den kontrastfyllda hyllan WOWMOM, även kallad Skafferiet, av konstnären Éva Mag. Inte sällan speglas hennes tankar i hennes verk, oavsett om det handlar om skulpturer i lera eller textilier. Likaså finns det ofta en koppling mellan hennes verk och kvinnokroppen.

Efter att konstnären födde sitt andra barn blev hon mer medveten om sin egen kropp, och kvinnokroppen i allmänhet. Både om dess förmågor, men också dess utsatthet. Kvinnokroppen hamnar i centrum och ger näring. Kanske är det just därför den tydligt graverade texten “WOWMOM” täcker just det mellersta hyllplanet som ger stabilitet till den närmare två meter höga hyllan.

Sidor

  • Privat
  • Företag
Meny