Max Gerthel och bordet Omni | Olsson & Gerthel

Max Gerthel och bordet Omni

Denna vecka vill vi inte bara lyfta fram Omni, ett av våra mest populära bord, utan även skaparen Max Gerthel. Ursprungligen framtagen för formgivarens egen lägenhet i Peking, som en lösning på den djupa, smala boytan. Bordsskivans fria form trotsade rummets rätlinjiga helhet, medan underredet istället refererade till den. Resultatet blev en oerhört smakfull kontrast som fått bordet att hamna högt på mångas önskelistor från Olsson & Gerthel, bland både kunder och anställda.

Olsson & Gerthel är också ensam producent av bordet på den europeiska marknaden och kan därför exklusivt erbjuda två olika storlekar, i svartbetsad eller vitpigmenterad ask, till våra kunder. För övriga världen står det kinesiska varumärket ZaoZuo för produktionen där bordet istället tillverkas i en mindre storlek med en topp i glansmålad MDF, i vit eller röd färg.

Med en arkitekt till far och en gallerist till mor har Max vuxit upp i en väldigt kreativ och konstnärlig atmosfär. Han själv beskriver dock att hans intresse för just möbler och inredning kom först under de år han arbetade i butiken på Olsson & Gerthel. Intresset gick snart över till passion och han började sin utbildning på Kunstakademiets Arkitektskole i Köpenhamn.

Under en sex månader lång praktik under 2008 på MAD Architects i Peking, väcktes en fascination för både landet och människorna. Det dröjde därför inte ens ett år efter sin examen innan han valde att bosätta sig i just Peking. På bara några år har han redan hunnit skapa en imponerande portfolio som innefattar allt från möbler och lampor till arkitektur och inredningar.

Varumärket ZaoZuo har, förutom Max Gerthel, lyckats värva namn som bland annat Luca Nichetto, Claesson Koivisto Rune, Jonas Wagell, Note Design Studio och Richard Hutten trots sin unga ålder. Tittar man på deras sortiment i sin helhet får man genast intrycket av att varje formgivare får väldigt fritt spelrum i sin process, något som tveklöst kommer att locka ännu fler designers i framtiden.

Där hittar man även stolen Freelancer som Max Gerthel ursprungligen tog fram för konstprojektet Bodies at Work 2013. Under projektet bjöd man in alla möjliga typer av frilansande kulturarbetare för att bland annat diskutera relaterade ämnen kring begreppet "arbete". Namnet Freelancer kom därför som en självklarhet, medan dess design är framtagen med stor eftertanke. För att kunna hålla tempot med en frilansare och kunna möta deras flexibla livsstil är den skapad för att vara precis lika bekväm som en kontorsstol, men med ett utseende och en känsla av en helt vanlig stol.

Ett av Max Gerthels mest uppmärksammade projekt är den uppblåsbara Octopus Pavillion. Projektet visades upp under Beijing Design Week och blivit omnämnd i bland annat Dezeen och Designboom. Tillsammans med arkitekten Jordan Kanter hämtade han inspiration från bläckfiskens intelligenta hud som har egenskap av både kamouflage och mimikry, som också refererades till genom att konstruera Octopus Pavillion i moduler. Varje modul försågs med egna fläktar, sensorer och lampor för att kunna reagera på människorna och sin omgivning individuellt.

Max har, trots det långa avståndet, alltid varit delaktig i familjeföretaget på ett eller annat vis. När han nu kommer hem till Sverige igen blir naturligtvis hans närvaro hos oss allt större, samtidigt som han lämnar dörren öppen för alla möjliga projekt inom konst, arkitektur och design. Vem vet, kanske får bordet Omni snart sällskap av en ny möbel eller lampa?

Meny