Salone del Mobile, Milano 2019 | Olsson & Gerthel

Salone del Mobile, Milano 2019

Milanomässan är slut för i år. Vilka slutsatser kan vi dra? Vi ser lite röda trådar här och var bland de varumärken som vi arbetar med. Tydligast är kanske intresset för att återuppliva gammal design. Likt de flesta andra branscher, finns även här behovet av att förnya sig år efter år för att fortsätta vara aktuella. Men varför stressa fram en massa nytt när det redan finns så otroligt många fina designskatter som annars riskerar att gå förlorade?

Efter årets Milanomässa vill vi därför ge en stor eloge till &tradition, Vitra och Fritz Hansen som bidragit med att presentera vacker formgivning som kanske annars hade gått “vanliga designintresserade” förbi och endast varit tillgängliga för dem med ett djupare intresse.

&tradition visade en rad noggrant utvalda gamla “50-talsgodingar” signerat den danska design- och arkitektbyrån Hvidt & Mølgaard. Majoriteten kommer att gå att beställa först i början på nästa år.

Fritz Hansen har sedan tidigare börjat producera den amerikanske designern Paul McCobbs bord ur serien Planner från början av 1950-talet. Paul McCobbs intresse för rationella, rena och raka möbler passar väl in i Fritz Hansens modernistiska formgivningstradition. På mässan i Milano presenterade Fritz Hansen hyllor ur samma serie. Ren och ärlig formgivning som andas tidlöshet.

Vidare så kan vi konstatera att det inte är någon nyhet att Vitra sitter på en enorm designskatt, med tillgång till paret Eames levnadsverk. Loungefåtöljen LAR från 1950 presenterades, och enligt spekulation ska det ha varit en av Charles Eames favoritfåtöljer. Den syns på en rad gamla fotografier från tiden då det begav sig. Det är helt enkelt en fåtölj ihopsatt av element som är signifikanta för makarna Eames bidrag till designhistorien.

Från början var det meningen att paret skulle tillverka lågprismöbler som demokratiskt nog skulle vara tillgängliga för alla. LAR är en fåtölj som är nätt och går in i många hem. Vi känner igen både sits och underrede från serien Eames Plastic Chair och sidobordet LTR. Underredets form togs från början fram för att minimera mängden material vid produktionen. Efterhand fick fåtöljen smeknamnet "Cat’s cradle" för att det påminner om den klassiska snörleken - den då man med ett snöre och fingrar kunde forma diverse roliga formationer.

Slutsatsen är att vi är glada för att snart få möjligheten att kunna möblera våra hem med 50-talsmöbler igen, lika aktuella nu som när de ritades!

Inför sommarens fester - 15% på inredningsdetaljer!

Slutar om:

Meny