Med perfektion som motto! | Olsson & Gerthel

Med perfektion som motto!

Olikt den demokratiska tanken om en “vackrare vardag” som präglade den svenska modernismen, har Poul Kjærholms möbleraldrig varit gjorda för att massproduceras. Nu, precis som då, är möblerna tillverkade med precision, där tanken att endast det bästa är gott nog, är bärande. Det gör möblerna otroligt exklusiva och de tingar ett högt andrahandsvärde på auktioner.

En viktig del av den svenska möbelmodernismen var att göra rationella möbler som skulle kunna tillverkas enkelt och, i demokratisk anda, nå en bred publik. Många möbelformgivare som verkade under efterkrigstiden drevs av den tanken. För att kunna göra möbler till många krävdes en rationell tillverkningsteknik, det som vi idag kallar för massproduktion. För att formspråket skulle kommunicera denna rationella och demokratiska tanke skulle även möblerna se sådana ut.

På andra sidan Öresund verkade möbelarkitekten Poul Kjærholm. Han, likt många namnkunniga i sin generations möbelformgivare, gick i skolan under den danska designens fader Kaare Klint. Olikt den demokratiska tanken om en “vackrare vardag” som präglade den svenska modernismen, har Poul Kjærholms möbler aldrig varit gjorda för att massproduceras. Nu, precis som då, är möblerna tillverkade med precision, där tanken att endast det bästa är gott nog, är bärande. Det gör möblerna otroligt exklusiva och de tingar ett högt andrahandsvärde på auktioner.

Kjærholm gick ut skolan som 22-åring och presenterade då sitt examensverk: PK25. En typisk PK-möbel där den gemensamma nämnaren ofta är en stålram med klädda sitsar i skinn, trä eller flätade linor. Kjærholm tog sig an materialet borstat stål och ansåg att det hade samma kvaliteter som trä. Tittar man ordentligt på en PK-möbel så kan man se att det finns en viss form av “snickarglädje” även om det i Kjærholms formgivning handlar om stål. Stålet var perfekt för hans ändamål och motto: klarhet och perfektion. Sitter inte detaljerna, då kan resten av möbeln kvitta, menade han.

Meny