Pierre Paulin: Legenden lever vidare | Olsson & Gerthel

Pierre Paulin: Legenden lever vidare

Han var en av Frankrikes främsta möbeldesigners som gick bort 2009. Hans namn var Pierre Paulin, en alldeles fantastisk och legendarisk designer som gjorde design till en konst. Hans möbler var funktionella, iögonfallande och skapade som svampar, tungor och tulpaner. De hade ett futuristiskt utseende, var klädda i stretchtyg och hade en ergonomi som hämtad från en sci-fi-film. Hans formspråk var dock helt tvärtom hur Pierre Paulin var som person. Själv var han nämligen blygsam och anspråkslös, utan att alls vilja synas i rampljuset. Dock önskade Pierre Paulin 2008, ett år innan sin bortgång, att fler av hans verk som aldrig hade lanserats skulle få se dagens ljus. Och det är denna önskan som hans son, Benjamin Paulin, strävar efter att uppfylla i dag när han bevarar och skyddar Pierres kreativa arv och gör så att hans skapelser får det erkännande som de förtjänar.

Uppväxt i norra Frankrike

Pierre Paulin föddes 1927 och hade två fransk-schweiziska föräldrar, där familjen tillsammans växte upp i den lilla staden Laon i norra Frankrike. Här kom Pierre att drömma om ett annat liv, långt bort från den arbetarklassprägel som rådde i staden där den enda framtiden var att gå med i militären eller arbeta i stadens järnvägsfabrik. Tur var då att Pierre hade en farbror som var bildesigner för bland annat Rolls-Royce och Bentley. Pierre såg upp till sin farbror och denna kreativa skapandeprocess var något som skulle ligga till grund för Pierres framtida karriärval.

Från början ville Pierre bli skulptör, men en skada i hans högra arm satte stopp för hans drömmar. Han började då på konstskolan Ecole Camondo i Paris, då 24 år gammal. Redan innan dess hade han fått upp ögonen för skandinavisk design där han gillade det ljusa, enkla som var helt annorlunda än det mörka och dekorerade som han hade växt upp med hemma. Här inspirerades han särskilt av två danska designers, Verner Panton och Arne Jacobsen. Men han skulle även inspireras av det funktionella formspråket från flera amerikanska designers, särskilt makarna Charles och Ray Eames som har haft en väldigt stor betydelse för honom.

Karriären som designer tar fart

Tidigt 1950-tal önskade Pierre att få designa sina egna möbler, men han hade svårt att hitta en tillverkare som kunde stötta honom i sitt projekt. Han fick då ekonomisk hjälp av sin pappa och 1953 kunde han ställa ut sina första möbler på den årliga utställningen Salon des Arts Ménagers som ägde rum i Paris, där även privatpersoner får en chans att visa upp sina verk. Utställningen blev lyckad och redan följande år började han arbeta för Thonet och ritade bland annat fåtöljen Armchair. Men karriären skulle först ta fart på riktigt när han började arbeta för det holländska möbelföretaget Artifort och han 1960 skapade ikonen Mushroom – fåtöljen som i dag ingår i den permanenta kollektionen hos MoMa i New York.

Desto trögare skulle det initialt gå för en annan, numera ikonisk möbel, som Pierre också har designat för Artifort: Tongue. När Pierre först visade upp fåtöljen Tongue för Artiforts dåvarande chef, Harry Wagemans, sa holländaren bestämt att den aldrig skulle produceras. Det var inte förrän Harrys son hade fest hemma, där Tongue-prototyper fanns, som flera av gästerna fullkomligt älskade den som fåtölj och chefen för Artifort fick äta upp det han en gång hade sagt om fåtöljen. Tydligen så gick den hem hos den yngre generationen – precis som Pierre hade förutspått. Allt eftersom skulle fler verk av Paulin se dagens ljus – Ribbon, Tulip och Orange Slice var bara några av dem. De var likt som Mushroom och Tongue resultatet av Pierres innovativa experimenterande när han använde en metallram som bas för en fåtölj, därefter täckte den med stretchtyg i diverse kulörta färger. Detta gjorde honom till en pionjär för sin tid då han var först med att använda elastiskt tyg som möbelklädsel.

Ordet spred sig om den franske designern och 1971 fick han äran att inreda presidentens bostad i Elyséepalatset. Det var här som fåtöljen Pumpkin Armchair, numera återlanserad av Ligne Roset, kom till när den specifikt ritades för den dåvarande presidenten, Georges Pompidou. Men något större erkännande i allmänhet skulle Pierre Paulin aldrig få. Och det är det här som hans son, Benjamin Paulin, vill ändra på: synliggöra sin faders arbete där han i 60 år skapat massvis av ikoniska och färgstarka verk. Pierre var som sagt en blygsam man och skröt knappast om sina framgångar. Detta var också något som blev extra tydligt när han ifrågasatte sig själv och sina verk hela tiden, enligt Benjamin Paulin.


Pumpkin Armchair från Ligne Roset, formgiven 1971 specifikt för presidentens bostad.

Paulin, Paulin, Paulin och samarbetet med Ligne Roset

Benjamin Paulin och hans fru tillika designer Alice Lemoine driver i dag Paulin, Paulin, Paulin. Dedikerade till sitt arbete är de fast beslutna om att bevara och skydda Paulins kreativa arv. Många av Pierres verk nådde endast prototypstadiet, men tack vare sonens initiativ får flera nya verk som aldrig hamnat i produktion eller fallit i glömska nytt liv. Flera av dessa möbler är i dag återlanserade av Ligne Roset – det franska möbelföretaget med samma distinkta formspråk och DNA som Pierre Paulin. Redan innan sin bortgång hann Pierre bekanta sig med familjeägda Ligne Roset, och vars samarbete i dag har tagit nya former och växt sig allt starkare med hjälp av Pierres familj.

Redan 2008, ett år innan innan Pierres bortgång, återlanserade Ligne Roset flera möbler designade av den franske legenden, däribland ikonen Pumpkin Armchair. Därefter har Ligne Roset fortsatt, i samarbete med Paulin, Paulin, Paulin, att återlansera ytterligare möbler. En allra särskild spännande ikon som har lanserats på nytt är den enastående dagbädden Daybed, som faktiskt introducerades redan 1953 på Salon des Arts Ménagers när en nervös Pierre för första gången skulle visa upp sina möbler, med skakiga ben, och ett investeringskapital som helt backades av fadern.


Daybed, en av Pierres Paulins första möbler som presenterades 1953.

Förutom samarbeten med Ligne Roset finns det i dag även samarbeten med Gubi och 2018 återlanserade de tillsammans Pacha Lounge Chair. Med sina runda former och avsaknaden av traditionella stolsben var fåtöljen ett sätt att komma närmre golvet, något som var drivkraften för Pierre i skapandet av Pacha Lounge Chair. Fåtöljen designades ursprungligen 1975, men det är först nu som den fått sitt genomslag – som många av hans andra möbler.


Pacha Lounge Chair från Gubi.

Pierres legendariska verk lever vidare

Numera kan du hitta soffor från Pierre Paulin uppradade längs med en Louis Vuitton-runway eller så kan du scrolla Instagram-flödet för att se Frank Ocean slappandes i en av Pierres soffor. Kanske är det så att fransmannen äntligen får det erkännande han förtjänar. Benjamin Paulins arbete med att försöka hjälpa människor – och den stora massan – att förstå andan i hans fars design börjar ger resultat. Men då har antagligen inte ens alla av Pierres okända verk släppts ännu. Säkerligen finns det några prototyper kvar där ute, klädda med stretchtyg eller inte, och i uppiggande kulörer, som är redo att se dagens ljus på nytt. Den franske legenden Pierre Paulin, och hans legendariska verk, lever vidare.

  • Privat
  • Företag
Meny