Utställning med Källemo | Olsson & Gerthel

Källemo

Sven Lundh startade varumärket Källemo år 1970, med målet att tillverka möbler av högsta möjliga kvalité som inte påverkas av trender. Sedan starten har Källemos värderingar vilat på tanken att kvalitet är ett brett koncept, som går att mäta. En av deras verksamhets viktigaste grundstenar har därför varit visuell långvarig kvalitet. Ur detta kommer även Sven Lundhs välkända citat “Det ska tåla ögats slitage”.

Källemo har alltid varit ett speciellt varumärke för oss på Olsson & Gerthel. Deras filosofi och värderingar stämmer väl överens med våra egna, och inte sällan tar de fram möbler som suddar ut gränserna mellan möbel och konstverk. Som en del av vårt 30-årsfirande håller vi nu en utställning dedikerad till Källemo i vår butik på Engelbrektsgatan 9 i Malmö, där du kan se både limiterade konstverk och möbler ur det ordinarie sortimentet – lekfullt sammanförda i en Ettore Sottsass-inspirerad miljö.

Källemo Concrete på Olsson & Gerthel

Källemos resa med innovativa samarbeten inleddes år 1981, då Jonas Bohlin ställer ut sitt examensarbete från Konstfack – stolen Concrete. Med sits och rygg helt i betong, tillsammans med ett stativ av järn, är det många som höjer på ögonbrynen och är kritiska till att konstverket verkligen ska få kallas för stol. Med tiden har stolen dock kommit att bli en uppskattad svensk klassiker, som än idag finns kvar i sortimentet hos Källemo.

Källemo Camilla på Olsson & Gerthel

En annan formgivare, arkitekt och konstnär som haft en stor inverkan på Källemos framgångar är John Kandell. Under sin verksamma tid uppmärksammades han tråkigt nog inte särskilt mycket av den bredare publiken, till skillnad från många av sina danska kollegor. Den svenska marknaden var helt enkelt inte lika långt kommen. Efter år av hårt arbete och ständiga nedslag tappade han under slutet på 60-talet allt mer den motivation och glädje han tidigare haft för sitt yrke.

John Kandell valde att dra sig undan från både branschen och omvärlden, och spenderade istället enorma mängder tid i sitt egenritade sommarhus på Blekingekusten. Fri från påtryckningar och stress, ägnade han sig istället åt ett mer ohämmat skapande. Bland annat skapade han en rad olika skåp av bråte som havet spolat upp. Vad han inte visste var att dessa skåp skulle komma att bli just den nytändning som han behövde.

Det skulle dröja fram till år 1982 innan John Kandell och hans fru, textilkonstnären Ulla Möller-Kandell, höll en utställning i Stockholm. Här visade han äntligen upp sina skåp för omvärlden, tillsammans med sin egen tolkning av en mjölkpall. Vackert upphängd på väggen upplevdes den nätta, trebenta stolen Camilla som ett konstverk, och utställningen fick mängder av uppskattning i tidskrifter som bland annat Form. Även om formgivaren varit relativt okänd för allmänheten, fanns det gott om insatta konstälskare som länge beundrat honom. En av dessa var Sven Lundh, som kort därpå inledde en diger övertalningsprocess för att till slut få John Kandell att börja ett nytt kapitel tillsammans med Källemo.

Källemo Pilaster på Olsson & Gerthel

När Kandell en kväll under slutet på 80-talet satt hemma i vardagsrummet, betraktade han alla de många travarna av böcker på golvet. Alla bokhyllor var redan fyllda. Då väcktes en idé till liv, som han snart ringde upp Sven Lundh på Källemo för att beskriva. Idén var så pass enkel att det aldrig ens behövdes ta fram någon ritning. Det är kanske just den enkelhet som gjort hyllan Pilaster till en så populär möbel. Förra året fyllde Pilaster 30 år, vilket Källemo firade med att ta fram en limiterad upplaga om 263 exemplar i Visingsöek.

Källemo Aluminium på Olsson & Gerthel

År 1991 får Källemo sitt nästa stora genombrott, då tillsammans med formgivaren Mats Theselius och hans klassiska älgskinnsfåtölj. Fåtöljen, av många ansedd som något av ett startskott för den moderna svenska möbeldesignen. Här finns också ett tydligt släktskap till fåtöljen Aluminium, då Mats Theselius ofta och gärna blandar kontrastrika, råa material.

Källemo Ingo på Olsson & Gerthel

Ur samarbetet mellan Mats Theselius och Källemo föddes även fåtöljerna Bruno och Ingo. Först ut av de två var Bruno som togs fram för en scenografi på Östgötateatern i Norrköping, där Noël Crawfords musikal Min fru går igen skulle spelas. Musikalen var ett lättsamt 40-talsspektakel med humor och mycket musik, och Theselius fick en idé om något som skulle föra tankarna till en blankpolerad svart taxi typisk för London.

Som så ofta med Mats Theselius projekt var ambitionerna skyhöga och idéerna många, vilket ledde till att han körde fast. Han ringde därför upp Sven Lundh på Källemo för att bolla idéer, varpå Sven frågade “Måste allting alltid vara så komplicerat?” – en fråga som fick allt att klarna för Theselius. Han bestämde sig istället för att gå i motsatt riktning och förenkla hela sin idé och fåtöljen Bruno var född. Fåtöljen fick därför ursprungligen namnet Sven, men ändrades till Bruno i samband med att formgivaren vann Bruno Mathsson-priset för sitt verk.

Källemo NON på Olsson & Gerthel

2000-talet inleddes av Boris Berlin och Poul Christiansen, där de tog fram en arketypisk stol som vid första anblick inte ser ut att vara mycket för världen. Återigen lyckas dock Sven Lundh känna igen sann konst när han ser den. Trots sin enkla form besitter stolen NON så otroligt många egenskaper. Den är nämligen tillverkad helt i syntetisk gummi, med undantag för dess stålstomme. I stolens sits har man gjutit in nylonband, medan ryggen försetts med fjäderstål.

Källemo själva beskriver NON som en stol man “måste känna för att se”, vilket är svårt att säga emot. Amerikanska Metropolitan Home valde beskrivningen “... det mest begåvade sättet att använda gummi sedan suddgummit kom till”. Men det som gör stolen NON så speciell är kanske inte bara att den både fungerar inomhus och utomhus, är bekväm eller har vunnit mängder av priser. För om man ber ett barn rita en stol, hur skulle den se ut? Precis som stolen NON.

Källemo Ettore på Olsson & Gerthel

Under möbelmässan i Stockholm år 2020 visade Källemo upp ett nytt soffbord, formgivet av konstnären Åsa Jungnelius, som utsågs till vinnare av priset Årets möbel. Förvånande nog är detta faktiskt konstnärens första möbel. Likaså var det första gången som hon fick en idé för just ett bord. Soffbordet heter Ettore som en referens till Ettore Sottsass och hans flitiga användning av kontrasterande geometriska former. Idén föddes ur Åsa Jungnelius enorma projekt, där hon fått i uppdrag att skapa konsten till den nya tunnelbanestationen på Hagaplan i Stockholm.

Hon har även hämtat inspiration från rondellen på Sergels torg, och den superellips som Piet Hein och Bruno Mathsson även använde till sina välkända matbord. Även om bordet Ettore uppfyller den funktion man förväntar sig av ett soffbord, råder det inga som helst tvivel om att bordet även är ett konstverk. Förutom det flerfärgade glaset som vackert skiftar i nyans beroende på vilken vinkel det betraktas ur, kommer den ihåliga triangulära basen i rostfritt stål med en unik målning på insidan. Varje exemplar målas individuellt av Åsa Jungnelius.

Källemo Al Dente på Olsson & Gerthel

Källemos relation med Åsa Jungnelius började dock två år tidigare då hon, tillsammans med kollegorna Gustaf Nordenskiöld och Fredrik Paulsen, skapade den lekfulla klädhängaren Al Dente för nyöppningen av Nationalmuseum i Stockholm. Klädhängaren plockades snabbt upp i produktion av Källemo. Klädhängaren ritades för museets restaurang, och refererar därför passande nog till pasta i både namn och form.

Källemo WOWMOM på Olsson & Gerthel

En annan limiterad möbel – och konstverk i ett – är den kontrastfyllda hyllan WOWMOM, även kallad Skafferiet, av konstnären Éva Mag. Inte sällan speglas hennes tankar i hennes verk, oavsett om det handlar om skulpturer i lera eller textilier. Likaså finns det ofta en koppling mellan hennes verk och kvinnokroppen.

Efter att konstnären födde sitt andra barn blev hon mer medveten om sin egen kropp, och kvinnokroppen i allmänhet. Både om dess förmågor, men också dess utsatthet. Kvinnokroppen hamnar i centrum och ger näring. Kanske är det just därför den tydligt graverade texten “WOWMOM” täcker just det mellersta hyllplanet som ger stabilitet till den närmare två meter höga hyllan.

Erbjudande på hela sortimentet

Slutar om

  • Privat
  • Företag
Meny