Köpvillkor (Webbutik) | Olsson & Gerthel

Köpvillkor (Webbutik)

OBS! Vi erbjuder bytesrätt på samtliga lagervaror som köps fr.o.m. den 21 november och fram till julafton, 24 december. Bytesrätten är fram till den 9 januari, så att ni i lugn och ro kan bestämma er om ni önskar behålla varan eller returnera den. Vid ev. retur så får ni ett tillgodokvitto på hela beloppet. För att utnyttja bytesrätten kontaktar du vår kundtjänst senast den 9 januari.

Köpregler

För att handla produkter från Olsson & Gerthels webbshop krävs det att du fyllt 18 år. Vi levererar enbart inom Sverige. Vi reserverar oss för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo. Ev. rabattkoder får ej kombineras med kampanjvaror eller nedsatta produkter. Priser anges alltid i svenska kronor inklusive moms.

Frakt

Alla beställningar i webbutiken som överstiger 1 000 kr skickas fraktfritt. Vid beställningar under fraktfrigränsen tar vi 59 kr i avgift, oavsett hur många varor du köper. Vid delade leveranser på beställningar över 1 000 kr ingår en (1) fri leverans och de övriga leveranser debiteras per leverans á 59 kr.

Hemleverans - DHL

Hemleverans med DHL är vårt ordinarie leveranssätt, och används alltid om inte varans storlek understiger 20kg eller maxbredden på 150 cm. Leverans sker till dörr/tomtgräns/port helgfri vardag under dagtid. DHL kontaktar dig för att boka utkörning och leverans sker inom ett tretimmarsintervall. Inbärning ingår ej. Om du inte har möjlighet att vara hemma och ta emot din leverans så finns alternativet att hämta ditt paket på närmsta terminal eller ange din arbetsplats adress som leveransadress. Observera att en adressändring som sker efter det att ordern skickats kostar 250 kronor och den avgiften kommer att debiteras dig som kund. När varorna är skickade från oss får du ett mail med information om hur du kan följa ditt paket. Terminalen håller ditt paket i 14 dagar från avisering. Om paketet inte hämtats ut under denna tid så returneras det till oss och du som slutkund debiteras den kostnad som returen innebär, dock minst 250 kronor.

Leverans till utlämningsställe - DHL

Mindre paket som ej kan levereras till dörr/port/tomtgräns skickas till närmsta DHL Service Point på din ort, oftast en livsmedelsbutik eller bensinmack. Du får en avisering via SMS eller e-post beroende på om du väljer att ange ditt mobiltelefonnummer eller ej. Är du osäker på var ditt paket kommer att skickas om det skickas till ett utlämningsställe? Kontakta då oss med ytterligare information om var ni önskar hämta ert paket. DHL skickar nämligen ditt paket till det utlämningsställe som enligt deras system är närmast ditt postnummer. Var detta blir väljs per automatik, men du kan påverka detta om du meddelar oss i samband med att du lägger din beställning. Vi kan då välja vart DHL ska leverara paketet. Om du önskar att ditt paket ska skickas till ett nytt utlämningsställe än det som det hamnat på så tar speditören ut en avgift på 250 kr som kommer att debiteras dig, och upp till 14 dagar kan tillkomma på leveranstiden. Ombuden håller ditt paket i 14 dagar från avisering. Om paketet inte hämtats ut under denna tid så returneras det till oss och du som slutkund debiteras den kostnad som returen innebär, dock minst 250 kronor.

Hämta i butik

Om du vill kan du även hämta din order i vår Malmöbutik. Detta är självklart kostnadsfritt. Du väljer fraktalternativet "Hämta i butik" när du checkar ut i kassan. Vi levererar då din order till hämtlagret i Malmöbutiken. Du får ett mail när din beställning är redo att hämta. Observera att om du valt att betala med faktura så kommer din faktura att aktiveras efter att du hämtat varorna på hämtlagret. Du får den då via e-post.

Delleverans

Har du flera varor med olika leveranstid kan du välja en delleverans. Om du t. ex. beställer både en beställningsvara och en lagervara kan du välja att få lagervaran skickad till dig direkt. Valet görs i kassan.

Var noga med att ange korrekta adressuppgifter, då ändringar i adressen är avgiftsbelagda från det att DHL har hämtat ditt paket hos oss. Kontakta oss om du t.ex. ska flytta eller på semester i anslutning till den beräknade leveranstiden så att vi kan hjälpa dig snabbare och utan någon avgift från DHL. Administrationsavgiften för att ändra adress när paketet lämnat vårt lager är 200 kr och debiteras dig som kund.

Lager och leveranstid

De flesta produkter som visas på Olssongerthel.se finns i lager för omgående leverans. Normal leveranstid för dessa produkter är 1-3 dagar från det att vi mottagit och registrerat din order. Vid order av en beställningsvara läggs en order hos tillverkaren i samband med att din beställning registreras hos oss. Uppskattad leveranstid anges vid varje produkt. Under jul/nyår och sommaren kan leveranstiden bli något längre än det som är angivet, p.g.a röda juldagar samt att våra skandinaviska leverantörer håller stängt under juli och vår europeiska leverantörer håller stängt i augusti. Observera att din ångerrätt är begränsad vid beställning av beställningsvaror. Läs mer under Ångerrätt.

Betalning

Du kan välja att betala dina varor via konto-/kreditkort (VISA eller MasterCard), faktura (via Klarna AB) eller att genom en delbetalning (via Klarna AB). Vid kortbetalning kopplas du mot Nets Netaxepts säkra betalserver. Vid fakturabetalning och delbetalning blir du ombedd att ange dina personuppgifter vid utcheckning. Din faktura kommer du att få via email. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan från det att din order skickas från oss. Vid delbetalning så får du hem en första delbetalningsavi månaden efter att du fått dina varor. 

Delbetalning

Vi erbjuder delbetalningar via Klarna som har flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Klarna sammanställer dem på en kontofaktura varje månad. I kassan väljer du betalningsalternativet "Delbetalning - Klarna" och vilken typ av delbetalning du önskar. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett annat betalningssätt, alternativt kan du kontakta Klarna för att undersöka varför du inte godkänns. Observera att leverans endast sker till folkbokförd adress.

Garantier

Garantin för våra produkter varierar beroende på tillverkare och produkt. På förbrukningsvaror som batterier och liknande gäller tillverkarens garanti som kan vara väldigt begränsad. Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Om du åberopar garantin ska du kontakta oss. Varans utseende kan variera beroende på material och produktion.

Vänligen kontakta oss innan köp för ytterligare information om just din vara.

Reklamation

Alla reklamationer, skadade eller felaktiga varor, ska anmälas till oss snarast efter mottagen leverans, särskilt viktigt är det vid misstanke om fraktskada (se fraktskador). Ta bilder på skadan som du kan skicka till oss via tillsammans med din reklamation. Du gör detta enklast via sidan Reklamationsanmälan, denna hittar du i menyn till vänster. Vid frågor om reklamationer kan du även nå oss via telefon, 040-611 70 00.

Avvikelser i naturmaterial
Alla naturmaterial såsom sten, trä o.s.v. kan ha naturligt förekommande avvikelser. Exempelvis kan det förekomma ljusskillnader eller naturliga mindre gropar eller märken i marmorskivor, såväl som att trä kan variera gällande var träets ådringar ligger. Detta är inte något som nödvändigtvis berättigar en reklamation, eftersom det är en naturlig del av materialet.

Tvist
Den 15e februari 2016 kommer en plattform för EU:s konsumenter och näringsidkare att vara i drift. Denna onlineplattform syftar att ge samtliga en ingång för prövning utanför domstol av tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Plattformen hittar du här. Vid en nationell tvist så hänvisar vi dock till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Fraktskador

När du tar emot din leverans så ber vi dig att undersöka om det finns några yttre skador på emballaget. Finns det yttre skador ber vi dig kontrollera att godset är intakt innan underskrift sker. Om innehållet eller emballaget är fraktskadat gör du en anmärkning till chauffören och kontaktar sedan DHL samma dag som du tagit emot leveransen för att göra en fraktskadeanmälan. Inom tre (3) arbetsdagar från det att du tagit emot varan från vår transportör måste vi ha blivit informerade om skadan. Tänk på att ansvaret övergår till dig som köpare om du inte anmäler detta i tid. Transportbolagen kräver att vi visar bilder på både emballaget och på själva skadan på varan, så ta gärna en bild med din digitalkamera eller mobilkamera och bifoga i din anmälan.

Ångerrätt & retur

Vi på Olsson & Gerthel vill självklart att du ska vara nöjd med din vara. När du handlar hos oss har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Efter att du har anmält din retur till oss, och vi har godkänt den, har du sedan 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan. Observera att du aldrig ska returnera en vara utan att kontakta oss förstReturfrakten står du som kund för. Skulle det ske en tranportskada på vägen tillbaka till oss är du som kund ansvarig för det. Du kan själv returnera varan i vår butik och det är alltid kostnadsfritt.

Du får självklart t.ex. plocka upp och titta på varan, men produkten bör skickas tillbaka i originalskick och i oskadad originalförpackning. Vid eventuell värdeminskning av varan p.g.a. t.ex. test, montering eller avemballering har vi rätt att ta ut en ersättning för denna värdeminskning. Hur stort det avdraget blir beror på hur omfattande påverkan på varan är och vilka möjligheter vi har att sälja varan på nytt.

Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller enbart lagervaror, då beställningsvaror sätts i 
produktion efter din beställning som konsument och tillverkas just för dig. Du har i dessa fall en ångerrätt på 3 arbetsdagar från det att du beställt din vara från oss. Vi informerar dig då om hur du går tillväga för att returnera ditt köp. Observera att du aldrig ska skicka tillbaka en vara utan att först kontakta oss.

Har du beställt en tjänst, exempelvis köpt ett inredningsförslag som utförs som tjänst, kan du inte ångra dig när tjänsten är fullgjord. Ångerrätten gäller ej heller digitalt levererade varor eller tjänster.

Återbetalning
Återbetalning och kreditering av din retur görs inom senast 30 dagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Återbetalningen sker via med samma betalmetod som valdes vid din beställning.

Vill du utnyttja din ångerrätt gör du det via detta formuläret.

Observera att ångerrätten inte gäller för företag

Personuppgifter och Cookies

När du handlar i Olsson & Gerthels webbutik uppger du information som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vänligen kontrollera dina uppgifter en extra gång innan du slutför din beställning. Om felaktiga uppgifter anges kan detta medföra extra kostnader vid hanteringen av din order från vår sida eller de speditörer vi arbetar med. Denna extra kostnad kan komma att debiteras dig om felaktiga uppgifter angivits.

Vi behandlar dina personuppgifter med högsta försiktighet och garanterar, i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR, att dina personuppgifter endast används av Olsson & Gerthel. Enligt GDPR har du rätt att få den information vi registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen rättas eller tas bort. Detta gör du genom att kontakta vårt dataskyddsombud.

När du besöker Olsson & Gerthels webbutik sparas så kallade “session cookies” på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen. Om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Dessa cookies försvinner från din dator när du stänger ner din webbläsare. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna besöka vår webbplats.

Om du har några önskemål som innebär en förändring i dessa villkor så ber vi dig att kontakta oss på kundtjanst [at] olssongerthel.se så ska vi se till att hjälpa dig på bästa sätt!

Tack för att du handlar hos oss på Olsson & Gerthel!

Spara 15% på soffor från HAY

Slutar om:

Meny